سند ژوئن ۲۰۲۰ را کنار گذاشتیم

به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته وزیر امور خارجه سند ژوئن ۲۰۲۰ کنار گذاشته شد و به سند جدید و مشترکی رسیدیم، اما این سند جدید چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان، نوشته است:

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز دوشنبه در پنجمین کنفرانس روابط خارجی ایران با موضوع تاریخ جوامع ایرانیان و سیاست خارجی گفت: اولین نشست شورای ایرانیان خارج از کشور پس از وقفه ۸ ساله به ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شود.

وی یادآور شد تدوین قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور با همکاری مجلس از جمله دستورات رئیس جمهور است. همچنین برای هموطنان خارج از کشور در ذیل سایت «میخک» وزارت امور خارجه، محیطی را فراهم کردیم که از روز چهارشنبه بارگذاری می‌شود و همه ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند اطلاعات اولیه خود را وارد کنند. ما پس از استعلام از قوه قضاییه و دستگاه‌های ذیربط امنیتی به آن‌ها پاسخ می‌دهیم که می‌توانید بدون هیچ مشکلی به ایران سفر کرده و خارج شوید.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور هم درباره قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور گفت باید شرایط مناسبی برای ارتباط مستمر و همیشگی ایرانیان با داخل کشور فراهم شود و زمینه جذب، اشتغال و سرمایه گذاری آنان در کشور وجود داشته باشد و چنانچه کسی خواهان سرمایه‌گذاری در ایران بود مطمئن باشد که سرمایه او تضمین شده است.

رئیسی معتقد است ایرانیان مقیم خارج از کشور سفیران جمهوری اسلامی ایران هستند و از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و ملت بزرگی نمایندگی می‌کنند که بیش از چهل سال است که در مقابل زیاده خواهی‌ها و سلطه طلبی‌ها ایستادگی و مقاومت کرده است و این افتخار بزرگی برای هر ایرانی است.

امیرعبداللهیان خبر داد در مذاکرات وین، سند ژوئن ۲۰۲۰ را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیدیم. دور جدید مذاکرات در وین امروز (دوشنبه) شروع می‌شود. امروز سند مشترک و قابل‌قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آن‌ها را از اسناد یکم و پانزدهم دسامبر می‌خوانیم؛ هم در موضوع هسته‌ای و هم تحریم‌ها.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۰ را کنار گذاشتیم به سند جدید و مشترکی رسیدیم. از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می شود؛ از جمله موضوعات در دستورکار در مذاکرات جاری ما بحث تصمین و راستی‌آزمایی است.

امیرعبداللهیان معتقد است باید در ذیل این واژه‌ها و موضوعات به نقطه‌ای برسیم که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در برجام پیش‌بینی شده بتوانیم استفاده کنیم. در حال تنظیم‌کردن زمان مذاکرات ایران و عربستان سعودی هستیم.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *