پالس مثبت از مذاکرات وین/ مذاکرات وارد مرحله حساس شد

به گزارش تجارت‌نیوز، وین میزبان مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای ۱+۴ است و گویا مذاکرات وارد مرحله حساسی شده است، اما اینبار چه تصمیماتی در دیدارها نهفته است؟

آن طور که ایرنا گزارش داده، براساس آنچه که از وین به گوش می‌رسد، دیدار میان هیئت‌ها به سرعت در جریان است و دیپلمات‌ها رایزنی‌ خود را برای تسریع در روند مذاکرات، یکی پس از دیگری انجام می‌دهند که استنباط پالس مثبت از مذاکرات به گوش رسد.

سفر تیم کره‌ای به وین ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد

روز سه‌شنبه خبری مبنی بر سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین منتشر شد که گزارش می‌داد که چوی چونگ کان معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی برای ملاقات با نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات وین، عازم اتریش شده است.

اما دیروز یک منبع آگاه در واکنش به این خبر گفت که سفر هیئت کره‌ای ربطی به مذاکرات وین ندارد و به درخواست طرف کره‌ای برای پیگیری روابط دوجانبه انجام شده است.

باقری با همتای کره‌ای دیدار می‌کند

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از دیدار علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با همتای کره‌ای خود در وین خبر داد و گفت:  حضور مقام وزارت خارجه کره در وین یک تصمیم شخصی بوده و ط‌رف‌های ثالث به خاطر مسائل دوجانبه و چندجانبه درخواست دارند در وین حاضر شوند.

وی ادامه داد: درخواست ملاقات با هیئت جمهوری اسلامی ایران از طرف کره‌ای‌ها اعلام شده و آقای باقری در مقام معاون سیاسی وزارت امور خارجه با همتای کره‌ای دیدار می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این دیدارها هیچ ربطی به مذاکرات ایران و ۱+۴ ندارد، گفت: کره‌ای‌ها با برخی از هیئت‌های حاضر در وین دیدار کردند و چنین ملاقات‌هایی معمولا در حاشیه اینچنین نشست‌ها مرسوم است.

گفتگوها مثبت و رو به جلو جریان دارد

علی باقری رئیس هیئت مذاکره‌کننده کشورمان در آخرین ارزیابی خود از روند مذاکرات وین گفت: گفتگوهایی که در وین با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد، مثبت و رو به جلو است.

او درباره نتیجه مذاکرات چند روز اخیر بیان داشت که تلاش‌ها برای دست‌یابی به نتیجه ادامه دارد.

باقری با بیان اینکه رمز موفقیت مذاکرات وین دستیابی به توافق در زمینه لغو موثر تحریم های ظالمانه علیه ایران است، تصریح کرد: هرچقدر طرف مقابل ما اراده و آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها و پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران داشته باشد در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

ارزیابی آلمان از روند مذاکرات

آنالنا بربوک وزیر امور خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود آنتونی بلینکن مدعی شد که ایران اعتماد زیادی را از بین برده است و زمان زیادی باقی نمانده است.

فعالیت‌های دیپلماتیک تابع تعیین ضرب‌الاجل نیست

میخائیل اولیانوف چهارشنبه شب در توئیتی نوشت که هر کدام از هیئت‌های مذاکره‌کننده می‌توانند ضرب‌الاجل‌هایی را برای گفتگوها تعیین کنند؛ اما فعالیت‌های دیپلماتیک تابع طرح‌های سفت و محکم و تعیین ضرب‌الاجل نیست.

گفتگوی آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران

وزارت امورخارجه آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای که روی وب سایت این وزارتخانه قرار گرفته است، اعلام کرد که آنتونی بلینکن و یائیر لاپید وزیران خارجه ایالات متحده و رژیم صهیونیستی درباره موضوعات منطقه‌ای و چالش‌های بین‌المللی، ازجمله اوکراین و همچنین آنچه تهدیدات ایران خوانده می‌شود بحث و تبادل نظر کردند.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *