بازسازی برند یا ریبرندینگ (Rebranding) چیست؟

تصور کنید در عصری که همه از موبایل با قابلیت‌های پیشرفته و به روز استفاده می‌کنند شما از یک موبایل قدیمی استفاده می‌کنید؛ در واقع این موبایل در دنیای امروز کاربردی دیگر ندارد. حتی شما نمی‌توانید با آن کارهای ساده و روزانه را انجام دهید. در این شرایط شما تنها دو راه دارید؛ یا یک گوشی جدید بخرید و یا اگر به هر دلیلی علاقه‌ای به تعویض آن ندارید، حداقل گوشی خود را آپدیت کنید تا کارهای روزانه شما صورت گیرد. شرایط در برند نیز به همین صورت است! تعویض یا تغییرات به دلایل مختلف در برند، ریبرندینگ (Rebranding) یا بازسازی برند نام دارد.

در واقع کسب و کار شما تنها ۷ ثانیه فرصت دارد تا اولین تاثیرگذاری را بر افراد بگذارد؛ خیلی از برندها به دلیل استفاده از نامی دشوار یا نامفهوم، لوگو نادرست، کار با چشم‌انداز نامشخص و… نمی‌توانند توجه مشتریان را به خود جلب کنند.

ریبرندینگ؛ یعنی بازسازی برند
ریبرندینگ؛ به معنای بازسازی برند

ریبرندینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

بسیاری از کارآفرین‌ها، استارت‌آپ‌ها و مدیران با برندسازی آشنایی خوبی دارند؛ فرآیند دشواری که نیاز داریم تا نام تجاری خود را به یک برند (Brand) مطرح تبدیل کنیم، هویتش را مشخص کنیم، دیدگاه مشتریانمان را در موردش بسازیم و…

اما در این پروسه یک مشکل وجود دارد! همیشه همه چیز آن جوری نمی‌شود که ما می‌خواهیم و ممکن است در این میان، اتفاقاتی بیفتد که ذهنیت بسیاری از مخاطبان‌مان را نسبت به برندمان تغییر دهد. حالا این تغییر ذهنیت لزوما یک تغییر ذهنیت منفی نیست! ممکن است صرفا آن چیزی نباشد که شما می‌خواهید.

گاهی وقت‌ها ممکن است مردم برند شما را به عنوان یک برند کهنه و قدیمی بشناسند و نتوانند بر روی شما حساب ویژه‌ای باز کنند (دردسری که گریبان‌گیر بسیاری از بانک‌های ایرانی شده بود).

خبر خوب این است که می‌توانیم برندمان را بازسازی و ترمیم کنیم؛ برخی ذهنیت‌ها را تغییر دهیم، در هویت بصری برند خود تجدید نظر کنیم و…

ریبرندینگ، یعنی تغییر دادن ظاهر برندتان، و یا به طور کلی حسی که مخاطبان نسبت به برندتان دارند، با هدف ایجاد تفاوت با رقبا.

ریبرندینگ با هدف ایجاد تفاوت با رقبا
ریبرندینگ با هدف ایجاد تفاوت با رقبا!

در واقع ریبرندینگ زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت شعار، لوگو، نام و یا مخاطبان خود را تغییر دهد تا هویت برند جدیدی در ذهن مشتریان و رقبا شکل گیرد. این امر موجب می‌شود تا مخاطبان جدیدی جذب شوند، در میان رقبا برجسته و آگاهی از برند بهبود پیدا کند.

هدف از ریبرندینگ چیست؟

نفوذ به درک مشتری از یک محصول، خدمت یا به طور کلی یک برند، به وسیله بازسازی دوباره برند به این صورت که درک جدید مشتری از برند ما به نیازش نزدیک‌تر باشد. ضمنا درک مشتری از برندمان باید به گونه‌ای باشد که ما را به عنوان یک برند به روز بشناسد، نه کهنه.

انواع ریبرندینگ

بازسازی برند را می‌توان از چندین جهت دسته بندی کرد؛ اما بطور کلی ریبرندینگ به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:

برندسازی کامل

این نوع فقط در مواقع ضروری انجام می‌شود؛ زمانی که کسب و کار شما به سمت صنعت دیگری حرکت می‌کند و یا تغییراتی در مدیریت رخ می‌دهد، شما مجبور به استفاده از این راهکار هستید.

به‌روزرسانی برند

این کار می‌تواند شامل به‌روزرسانی لوگو، وب‌سایت و المان‌های دیگر باشد که از نوع قبل بسیار ساده‌تر بوده است.

ریبرندینگ برند NIKE طی سال‌های 1964 تا به حال
تغییر لوگو در ریبرندینگ NIKE

ادغام یا اکتساب برند

این نوع زمانی صورت می‌گیرد که دو برند در کنار هم قرار گیرند و تشکیل یک برند جدید را بدهند؛ در برخی مواقع نیز لازم بوده تا پس از ترکیب دو برند یک نام تجاری در نهایت استفاده شود که به این امر اکتساب برند می‌گویند.

تغییر لوگوی برخی از برندها در فرآیند ریبرندین‌گشان
تغییر لوگوی برخی از برندها در فرآیند ریبرندینگ‌شان

سخن پایانی

در نهایت تکراری شدن همیشه یک واقعیت در بازارهای رقابتی بوده و حتی منحصر به‌ فردترین استراتژی‌ها نیز به این مشکل ممکن است دچار شوند. در این مقاله سعی بر آشنایی شما با ریبرندینگ یا بازسازی برند داشتیم؛ منظر نظرات ارزشمند و پاسخگو تک تک سوالات شما عزیزان هستیم!

همچنین برای انجام ریبرندینگ مقاله بازسازی برند (Rebranding) در ۱۰ گام – بخش اول را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *