برندینگ (Branding) یا برندسازی چیست؟

یکی از بحث‌های داغی که در همه‌ جلسه‌های کاری، کافی شاپ‌ها، پارکینگ‌های شرکت‌های مختلف و هرجای دیگر، توسط مدیران هر مجموعه‌ای تا دلتان بخواهید شنیده می‌شود برندسازی یا برندینگ (Branding) است؛ که خیلی مهم بوده و باید به آن توجه کنیم، بودجه خرج کنیم و… . اما بهترین توضیح برای “برندینگ و برند سازی چیست” چه می‌تواند باشد؟ آیا به درستی معنی برندینگ را می‌دانیم یا فقط آن را شنیده‌ایم؟ برای پاسخ به تمامی سوال‌ها تا انتها همراه ما باشید!

در کشور ما صحبت از برندسازی یا برندینگ و مشاوره آن کم نیست؛ به قول یکی از دوستان: “یکی بود یکی نبود، یه کشوری بود که مشاورای برندینگ‌اش از برندهایش بیشتر بودن…!”

در ابتدای این مقاله خود را لازم به ذکر این نکته می‌دانیم که مفهوم برندسازی با برندینگ از لحاظ علمی و اجرایی تفاوت دارد، که به اشتباه به جای همدیگر نیز استفاده می‌شود، فرآیند برندسازی بیشتر متمرکز روی ایجاد و افزایش سطح آگاهی برند می‌باشد و بواسطه برنامه‌های ترویجی و تبلیغاتی به ثمر می‌نشیند و طراحی هویت برند بخش اساسی این فرآیند محسوب می‌شود.

اما برندینگ به فرایند مادری گفته می‌شود که در مجموع منجر به خلق ارزش مطلوب ما در ذهن مشتری است، تمام چیزهایی که مشتری در خصوص هویت تجاری شما، شامل حس، تجربه و تداعیات ذهنی باید بداند یا احساس به درک کند، شامل این مجموعه فعالیت‌هاست، در این مقاله ما برای جلوگیری از این پیچیدگی‌ها، برندسازی را معادل برندینگ قرار داده‌ایم، و هرجا برندسازی ذکر می‌شود، منظور ما همان برندینگ است.

بماند که خیلی‌ها هنوز هم نمی‌دانند که برند و برندینگ، فقط طراحی لوگو و انتخاب فونت سازمانی نیست!
نمی‌دانند که کل کار برندینگ به زبان ساده این بوده که شما قرار است “ذهنیت” مردم را نسبت به برندتان به شکل خاصی دربیاورید، خاص شوید و بنا به دلایلی، افرادی (خاص یا عام) به سمت شما بیایند و سراغ برندهای دیگر نروند.

در تمام این مسیر، همه‌ی اِلِمان‌های بصری برندتان از لوگو و فونت بگیرید تا مدل طراحی کارت ویزیت و بروشورتان، فقط و فقط یک ابزار برای برندینگ هستند و نه کل آن!

از کجا شروع کنیم؟

طبق گفته دکتر امیر اخلاصی در کتاب اصول برندسازی؛ برای ایجاد برند، ۸ ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند:

  • تبلیغات
  • روابط عمومی
  • پیشبرد فروش
  • بازاریابی مستقیم
  • فروش شخصی
  • بسته بندی
  • رویدادها و اسپانسرینگ
  • خدمات مشتری

به طور کلی برندینگ، فرآیندی است که در طی آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده می‌گردد،
بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی‌نفعان افزایش می‌یابد.

به عقیده بزرگان عرصه برندسازی یا برندینگ:

برندینگ حاصل پیام‌ها و گزارش‌های رسانه‌هاست. هر قدر تعداد این پیام‌ها بیشتر و محتوای آن‌ها مطلوب‌تر باشد، نام تجاری قوی‌تر خواهد شد.
اَل ریس، لورا ریس، سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی

برندینگ، دانشی است که با برتری دادن به یک برند (Brand) باعث افزایش اعتبار و شهرت آن برند در بازار رقابت می‌شود، اعتبار و شهرت یک برند به طور مستقیم می‌تواند منجر به فروش بیشتر و قیمت گران‌تر محصولات یا خدمات شود، به زبان دیگر برندسازی روش هوشمندانه تجارت و تولید ثروت است.

برندینگ یا برندسازی
برندینگ یا برندسازی؛ ابزاریست برای بدست آوردن برتری در بین رقبا

برندینگ چیزی بیش از ایجاد یک نام یا لوگوی خاص و زیبا برای یک محصول یا خدمت است، برندسازی مسیری بوده که به واسطه آن مشتریان، محصولات و خدمات یک شرکت را درک و تجربه می‌کنند.

برندینگ چیزی بسیار فراتر از داشتن یک لوگو است!
برندینگ چیزی بسیار فراتر از داشتن یک لوگو است!

برند سازی ایجاد تمایزی منحصر بفرد است که برای مشتریان، کارکنان و مدیران سازمان اهمیت زیادی دارد. داشتن یک برند قدرتمند سبب می‌شود هزینه‌های یک شرکت به واسطه جلوگیری از سرمایه گذاری‌های نامناسب و بی هدف به طور کاملا محسوسی کاهش پیدا کنند.

سودآوری به واسطه جذب مشتریانی وفادار به طور چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند و از همه مهمتر برند یک شرکت تبدیل به دارایی ناملموس برای سازمان می‌شود که ارزش آن می‌تواند بیش از مجموع ارزش تمامی دارایی‌های فیزیکی آن سازمان باشد.

کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار بدون تفکر برندینگ و محوریت برند برای آن یک اشتباه نابخشودنی در تجارت است!
اَل ریس، لورا ریس، سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی

از جمله­ دلایل مهم برندسازی در نزد سازمان‌ها، تمایل به رهبر بودن، پیشی گرفتن در صحنه­ رقابت و دسترسی کارمندان به بهترین امکانات به منظور دستیابی به مشتریان کم هزینه‌تر می­‌باشد، منظور از مشتریان کم هزینه‌تر این است که در صورتی که مشتری با برند سازمان آشنا باشد و احساس مناسبی نسبت به آن داشته باشد، سازمان هزینه تبلیغات، زمان و… کمتری برای تبدیل وی به یک مشتری بالقوه یا وفادار متحمل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مبانی برنامه‌ریزی

ضرورت برندسازی یا برندینگ (Branding)

ضرورت داشتن برند از این روست که با توجه به حرکت جوامع مصرفی به سمت‌ مدگرایی، در اختیار داشتن برند (Brand) یا نام‌های تجاری معتبر یکی از راهکارهای ایجاد تمایز و شخصیت به شمار می‌رود.

اهمیت برند برای مشتری بواسطه‌ دانش مشتری از برند ایجاد شده، که بواسطه تعدادی از عوامل ناشی می‌شود؛ اما شاید دو مورد زیر مهمترین آن‌ها باشند:

  1. عمق برند؛ یا به عبارتی اولویت ذهنی مشتری در انتخاب برند در میان سایر برندهای مشابه؛ بطور مثال بسیاری از افراد پس از شنیدن کلمه نوشابه در ذهنشان بلافاصله Coca Cola تداعی می‌شود.
  2. گستردگی برند؛ هرچه رابطه مشتری با برند پیچیده‌تر باشد یا به عبارتی توسط تنوع تعاملات برند در ذهن بیشتر باشد، فرصت ساخت وفاداری بلندمدت نیز بیشتر است. همانند شرکت‌هایی همچون Google و Amazon.
ضرورت برندسازی یا برندینگ
ضرورت برندسازی یا برندینگ

انواع برندسازی یا برندینگ (Branding):

تاکنون دسته بندی های مختلفی از انواع برندسازی توسط اساتید این حوزه ارائه شده است و اگر بخواهیم برجسته‌ترین نوع این دسته‌بندی‌ها را برشماریم به شرح زیر است:

  1. برندسازی مشارکتی یا Co-Branding: مشارکت با برندی دیگر جهت دست­یابی به هدف
  2. برندسازی دیجیتال: وب‌سایت، رسانه­‌های اجتماعی، بهینه سازی موتورهای جستجو، استفاده از وب برای تجارت
  3. برندسازی شخصی یا Personal Branding: روش­ هر فرد برای ایجاد اعتبار و شهرت برای خودش
  4. برندسازی علّی: برندتان را با یک نیت خیر خواهانه همسو کنید؛ یا مسئولیت اجتماعی شرکت
  5. برندسازی کشوری: تلاش برای جذب توریست و کسب و کار

برندسازی شامل مباحث و مفاهیم مختلفی چون جایگاه‌یابی و جایگاه سازی برند (Brand Positioningنامگذاری برند، انتخاب رنگ برند و طراحی هویت برند( لوگو، آرم و…)، توسعه برند، ارزش برند و… می‌باشد.

در پایان شما را به بازدید از مقاله «مختصری از ابتدا تا انتهای برندینگ در ۵ گام» دعوت می‌کنیم.

اصول اولیه برندینگ چیست؟

تمام تحقیقاتی که شما برای تمام جزئیات برندسازی خود می‌کنید اصول اولیه برندینگ را شکل می‌دهد. حتی آشنایی با تأثیر رنگ‌ها بر مخاطب باید برای شما مهم باشد. کلام شما و عمل شما باید به اندازه لوگوی شرکتتان زیبا باشد.

چگونه نام برند را انتخاب کنیم؟

انتخاب نام برند یکی از مهمترین اقدامات برندینگ است. توجه به خاص بودن و در عین حال قابل پذیرش عموم بودن، خلاقیت، در برداشتن ویژگی‌های شرکتتان و غیره همه و همه از نکته‌های قابل توجه برای نام برند هستند.

آیا یک برندینگ خوب هزینه و زمان زیادی می‌خواهد؟

هزینه و زمان لازمه هر کاری است که می‌خواهید به ثمر بنشیند اما این دو به تنهایی کافی نیستند. مداومت و شروع درست و استراتژی مناسب برای برند هم باید مد نظرتان باشد .


پیلارهای این مقاله:

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *