مذاکره شرکای برجام با آمریکا بدون حضور ایران

به گزارش تجارت‌نیوز، این اولین باری نیست که اعضای برجام بدون حضور ایران بر سر میز مذاکره با آمریکا می‌روند. آخرین نشست آنها پنجشنبه ۱۷ دی ماه بود که گویا پالس‌های مثبتی نیز بدنبال داشت. اما امروز قرار است چطور پیش رود؟

آن طور که ایسنا گزارش داده، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش درباره دیدار شرکای برجام با آمریکا در غیاب ایران نوشت: شامگاه دوشنبه، شرکای برجام(بدون ایران) و آمریکا دوباره دیدار کردند تا یادداشت‌هایشان را مقایسه کنند. با در نظر داشتن برخی کنایه‌هایی که در این زمینه وجود دارند، تاکید می‌کنم که شرکای برجام، از جمله ایران، در بسیاری از مواقع در غیاب آمریکا مذاکره می‌کنند.

اولیانوف در پیام دیگری از دیدار با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در وین خبر داده و نوشت: نشست دیگری میان روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات وین.

گفتگوی دوجانبه ما با یکی بودن هدف هدایت می شود(که احیای برجام است) و بسیار عمل گرایانه است. این رویه باید در دیگر زمینه‌های منافع مشترکمان نیز تعمیم داده شود.

او همچین در پیام های دیگری به دیدار با رئیس هیات مذاکره‌کننده آلمان در وین، مذاکره‌کننده ارشد ایران و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین اشاره کرد که ارزیابی کلی امور و مسائل حل نشده جریان در مذاکرات و روش‌های سرعت بخشی به روند مذاکرات از موضوعات این دیدارها بوده است.

به توافق خوب نزدیک شده‌ایم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیشب در گفتگویی بیان داشت: ما به توافق خوب نزدیک شده‌ایم، اما این توافق خوب را می‌توانیم در کوتاه مدت به نتیجه برسانیم یا نه، می‌بایست در طرف مقابل مورد پیگیری قرار گیرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر همه طرف‌های ما به تعهدات خود در برجام برگردند (که ناقضین برجام به طور ویژه آمریکا است که از برجام خارج شده و سه کشور اروپایی که از آمریکا تبعیت کردند) ما نیز به نقطه توافق برجام بر می‌گردیم.

وی افزود: امیدوارم هرچه زودتر توافق خوب در مقطع زمانی کوتاه شکل بگیرد. دنبال فرسایشی کردن مذاکره نیستیم و حاضر هم نیستیم که ۱۰ امتیاز بدهیم و یک امتیاز بگیریم.اگر اراده جدی داشته باشیم می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان به یک توافق خوب برسیم.

دور هشتم مذاکره وین در حال حاضر در وین در جریان است.

آخرین اخبارسیاسی و اجتماعی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *