برندسازی مشترک یا کو برندینگ؛ Co-Branding چیست؟

زمانی که دو یا چند برند، تحت یک نام برند جدید، اقدام به ارائه یک محصول یا خدمت می‌کنند، برند سازی مشترک یا کو برندینگ اتفاق افتاده است. در این نوع مشارکت برندها، اهدافی مثل ورود به بازارهای جدید، گسترش فروش و تبلیغات بیشتر و کسب سود و جذب مخاطبین جدیدتر، دنبال می‌شود.

این نوع مشارکت در حوزه‌های مختلف تجارت، از سال‌ها قبل در جریان بوده است، مانند همکاری دو برند در تولید محصولات سونی اریکسون یا همکاری نایک و اپل و یا شراکت مسترکارت و اپل که در ادامه به معرفی چند نمونه از این کوبرندینگ های موفق خواهیم پرداخت.

کو برندینگ که به نام برندسازی مشترک نیز شناخته شده، یکی از راه‌های خلق برند جدید یا تقویت برندهاست.

همانند ساخت برند، در برندینگ مشترک، باید اصول برندینگ و استراتژی مدیریت برند را به شکلی اجرا کرد که امکان موفقیت در بازار رقابتی امروز، وجود داشته باشد.

تعریف برندینگ مشارکتی

شراکت تجاری یا کو برندینگ
پس از تدوین رهنمود برند، می‌توانید شراکایی که با اهداف شما همراه هستند را جذب نمایید.

برندسازی مشترک یک استراتژی بازاریابی است که از چندین نام تجاری در کالا یا خدمات به عنوان بخشی از اتحاد استراتژیک استفاده می‌کند. نام تجاری مشترک (Co Branding) که به عنوان مشارکت تجاری نیز شناخته می شود، انواع مختلفی از همکاری با شرکت‌های تجاری را شامل می‌شود، که معمولاً شامل برند حداقل دو شرکت است.

استراتژی های برندسازی مشترک

کارشناسان برند و بازاریابی، ۴ استراتژی برند سازی مشترک را به شرح زیر تعریف کرده‌اند:

  • استراتژی نفوذ در بازار: یک استراتژی محافظه‌کارانه است که در واقع می‌خواهند نام تجاری دو یا چند شرکت را در بازار حفظ کنند.
  • استراتژی برند جهانی یا ملی: در این استراتژی، هدف ارائه خدمات به مشتریان با یک بازار هدف مشترک جهانی یا ملی است.
  • استراتژی تقویت برند: دو یا چند برند مشارکتی را در جنبه‌های مختلف تکنولوژی و بازاریابی شروع می‌کنند که هرکدام به تنهایی قادر به انجام آن نبودند.
  • استراتژی توسعه برند: هدف پوشش بازارهای جدید تحت یک برند مشترک جدید است.

تفاوت برندسازی مشترک و بازاریابی مشترک

برندسازی مشترک (Co-Branding) و بازاریابی مشترک (Co-Marketing) مفاهیم مشابهی هستند از این جهت که هر دو شامل مشارکت بین برندهایی است که می خواهند تلاش‌های بازاریابی خود را تقویت کنند‌، اما در نحوه اجرای آن متفاوت هستند.

بازاریابی مشترک تلاش‌های بازاریابی دو شریک را همسو می‌کند اما منجر به ایجاد محصول یا خدمات جدید نمی‌شود ولی برندسازی مشترک، مبتنی بر ایجاد یک محصول یا خدمت جدید بر اساس یک طراحی نوین است.

مزایا و معایب برندسازی مشترک

در برندینگ مشترک باید به مزایا و معایب آن نیز توجه کامل داشته باشیم. با وجودی که کو برندینگ مزایای بسیار خوبی دارد و باعث تقویت جایگاه برندها می‌شود، ولی درصورت عدم توجه به عواملی که تاثیر منفی در این فرآیند ایجاد می‌کنند، روند موفقیت این مشارکت، تحت تاثیر قرار می‌گیرد و احتمالا دچار شکست می‌شود. بخشی از مهمترین مزایا و معایب را در ادامه توضیح خواهیم داد.

مزایای برند سازی مشترک

به دلیل تبلیغات مشترک توسط همه برندهای دخیل در تولید، امکان جذب مشتری و مخاطب بیشتر و به دنبال آن کسب سود و فروش بیشتر، فرآهم می‌شود. همچنین مردم اعتماد بیشتر و راحت‌تری نسبت به آن محصول یا خدمت دارند.

برندسازی مشترک باعث اشتراک تکنولوژی در بین برندها می‌شود.

معایب برند سازی مشترک

مثل هر روشی که درکنار مزایا، ممکن است دارای معایبی نیز باشد، برندسازی مشترک نیز از این قضیه مستثنی نیست:

  • گاهی یک برند خاطره یا جایگاه مناسبی در بین مخاطبین ندارد که همین موضوع می‌تواند کالا یا خدمت مشترک تولید شده را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع به اشتراک گذاشتن شهرت برندها، همیشه چیز خوبی نیست.
  • حتی گاهی یک برند وقتی تا قبل از مشارکت بازار هدف متفاوتی داشته است، حضور و مشارکتش در تولید یا ارائه خدمت جدید، ممکن است برای مخاطبین ایجاد شک کند و همین عجیب بودن، تاثیرات منفی در روند فروش و استقبال مخاطبین داشته باشد.
  • مسائل مالی مشترک بین شرکت‌ها، ممکن است چالش برانگیز باشد و رسیدگی‌های مالی را سخت‌تر می‌کند.
  • در میانه راه فعالیت، ممکن است یک یا چند شرکت، قادر به ادامه همکاری در فرآیند برندسازی مشترک نباشد که این عدم همکاری برندها، در روند تحقق اهداف ایجاد تهدید می‌کند.

جمع‌بندی

مشارکت در برندسازی
برندسازی مشترک نیازمند بررسی‌های بسیاری است که درصورت تعیین سیاست‌های بازاریابی و برندینگ درست و حرفه‌ای، می‌تواند جایگاه برند خوبی ایجاد کند.

با وجود اینکه کو برندینگ یک پدیده جدید نیست و از سال‌ها قبل در بین برندهای مختلف در جریان بوده، ولی هنوز هم جای گسترش بیشتری در حوزه‌های مختلف برای آن وجود دارد و برندهای مختلف با مشارکت و خلق خدمت یا محصول جدید، می‌توانند تجربه کاربری و جایگاه جدیدتر و قوی‌تری در بازار پر رقابت امروز کسب کنند. کالا و خدماتی که می‌تواند بخش زیادی از نیاز مخاطبین را برطرف کند و مورد استقبال قرار بگیرد.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *