مدیر برند (Brand Manager) کیست؟ و چه وظایفی دارد؟

وضعیت بازار طوری‌ است که در هر زمینه‌ای که بخواهید فعالیت کنید، (غالبا) تا دلتان بخواهد همه نوع رقیبی دارید! چه در یک بازار پر رقابت باشید و چه بی‌رقابت، اهمیت برندینگ و مدیر برند آن‌قدر برای کسب و کارتان مهم است که به هیچ وجه نمی‌توانید از آن فرار کنید!

چه کسی این مقاله را بخواند؟

  1. اگر صاحب برندی هستید و برندینگ کسب و کارتان برای شما اهمیت زیادی دارد، توصیه می‌کنیم که حتما با پست «مدیر برند (Brand Manager)» آشنا شوید. به احتمال زیاد باید به فکر استخدام یکی از آن‌ها باشید!
  2. ممکن است کسی باشید که می‌خواهید با این شغل آشنا بشوید تا یک روز به عنوان مدیر برند، در یک شرکت استخدام شوید.

از هر کدام از این ۲ دسته که باشید، بعد از خواندن مقاله کنونی، این مقاله را نیز بهتر بوده تا بخوانید: «انتظاراتی که باید از مدیر برند خود داشته باشیم» و اگر جزو دسته دوم هستید، علاوه بر این ۲ مقاله، حتما سری به «۱۱ مهارت ضروری برای مدیران برند» بزنید.

معرفی مدیر برند (Brand Manager)

دغدغه‌ یک مدیر برند، ایجاد یک احساس پایدار در مشتریان و ثبات‌بخشی به آن، و در نتیجه افزایش فروش محصول (خدمات) و نیز افزایش سهم بازار است.

یک مدیر برند، بر تمامی فعالیت‌های بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی و… یک شرکت نظارت می‌کند، تا از این موضوع اطمینان حاصل کند که «پیامی که به مشتری منتقل می‌شود»، در راستای هویت برند ،ارزش‌های برند و اهداف برند است.

مدیر برند، برای اطمینان از این که فعالیت‌های برند، با «هویت، ارزش‌ها و اهداف» آن هیچ‌گونه منافاتی نداشته باشد، باید با تیم‌های مختلفی از شرکت، هماهنگ شود و بر آن‌ها نظارت کند. تیم‌هایی مانند:

و…

شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک مدیر برند

برای دستیابی به این موقعیت، معمولا از شما انتظار مدرک مرتبط (بازرگانی، تبلیغات، بازاریابی و…) در کنار تجربه کاری و تسلط به زبان انگلیسی دارند. این افراد مهارت‌های ارتباطی قوی‌ای دارند که موجب حفظ روابط مطلوب با همکاران می‌شود. داشتن نگرشی درست، تحلیلگر و جاه طلبی ازدیگر ویژگی‌ها است.

در ادامه به مهارت‌ها و سطح تحصیلات یک مدیر برند بیش‌تر خواهیم پرداخت.

سطح تحصیلات، تجربه و مهارت یک مدیر برند

اکثر مدیران برند باید حداقل مدرک لیسانس در شاخه‌های مرتبط و چندین سال تجربه بازاریابی داشته باشند. برخی از سازمان‌ها نیز ممکن است به مدرک تحصیلی تکمیلی MBA نیاز داشته باشند. همچنین مهارتی مانند رهبری قوی برای مدیریت و کار با تیم برندینگ نیاز است.

ویژگی‌های کلیدی یک مدیر برند

ویژگی‌هایی که موجب موفقیت مدیران برند می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • آگاهی از برند، درک روشنی از برندها و آمیخته بازاریابی
  • پشتکار
  • تمرکز قوی
  • هوش تجاری بالا
  • مهارت مدیریت روابط

و..

نگاهی به شغل مدیریت برند

  • ساعت کاری: ساعت کاری مدیران برند، در اغلب موارد، از ساعت ۹ الی ۱۷ می‌باشد.
  • اضافه کاری: گاهی ممکن است که آخر هفته‌ها یا بعد از ظهرها هم مشغول به کار باشند. مثلا در این زمان‌ها:
  1. زمانی که قرار است محصول جدیدی به بازار عرضه شود.
  2. زمانی که قرار است کمپین تبلیغاتی گسترده‌ای شروع شود.
  3. زمانی که قرار است کنفرانس یا همایش به خصوصی برگزار شود.

و…

  • فعالیت خارج از شرکت: مدیران برند، بعضی وقت‌ها باید به مکان‌های مختلفی بروند! مثلا:
  1. به ملاقات آژانس‌های تبلیغاتی و برندینگ (برای نظارت و هماهنگی) بروند.
  2. به مسافرت‌های خارج از شهر یا خارج از کشور (بسته به محدوده خدمات رسانی برندشان) بروند.

و…

  • درآمد ماهیانه: درآمد مدیران برند بسیار متغیر است و بسته به شرکتی که در آن فعالیت می‌کنند، بین ۱.۵ تا ۸ میلیون تومان در ماه، درآمد دارند؛ که البته این رقم ممکن است بسته به شرکتی که با آن همکاری می‌کنید، بیشتر هم باشد، اما عموما در همین بازه است.
  • اضافه حقوق، پاداش و… (Bonus): بسته به میزان بازدهی مدیر برند در هر ماه، ممکن است برای او مبلغی را به عنوان پاداش یا همان Bonus درنظر بگیرند، که مقدار آن کاملا بستگی به پاداش دهنده (عموما مدیر عامل) دارد!

سخن پایانی

در نهایت اگر برندینگ کسب و کارتان برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، نیاز به مدیر برندی خواهید داشت که چشم‌اندازی برای تجربه برند جدید داشته باشد تا با بهترین برنامه‌ریزی به اهداف خود برسید. در حقیقت مدیران برند قهرمانان گمنام یک سازمان هستند؛ نظم را حفظ می کنند و در عین حال الهام بخش عمل هستند.

در بخش نظرات تجربیات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید؛ منتظر نظرات شما هستیم!

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *