آیا مذاکرات وین متوقف شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اشغال خاک اوکراین توسط ارتش ولادیمیر پوتین، تمام اخبار جهان، به‌ویژه اروپا را تحت تاثیر خود قرار داد. حالا کمی آن‌طرف‌تر از کیف، یعنی در وین که مذاکرات بین ایران و کشورهای غربی در آستانه رسیدن به یک توافق قرار داشتند، تحت تاثیر این جنگ میز مذاکره را ترک کردند. بدین ترتیب برخی کارشناسان بازگشت مذاکره‌کننده ارشد ایران به کشور را به معنای توقف مذاکرات وین می‌دانند.

«هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد. این کار مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی‌تر، خلاقیت بیشتر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است. ‌برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند.». این توئیت علی باقری‌کنی کافی بود تا ابهامات درباره نتیجه مذاکرات دو چندان شود.

همچنین انتشار تصویری از دست‌خط یکی از اعضای مذاکره‌کننده ایران در قطر نشان می‌دهد ایران برای ادامه مذاکرات حداقل سه شرط رفع کامل تحریم‌ها، ضمانت معتبر و بستن پرونده اماکن ادعایی را در سر دارد.

به این ابهامات و شروط می‌توان توئیت دبیر شورای عالی امنیت ملی را هم اضافه کرد. علی شمخانی در توئیتر خود نوشت: «دستیابی به توافق خوب به دلیل پیشرفت‌های قابل اعتنا در مذاکرات که عمدتا ناشی از ابتکارات ایران بوده، امکان‌پذیر است. اما مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم‌گیری سیاسی غرب برای حل مسائل بسیار مهم باقی مانده که لازمه «متوازن‌سازی توافق» است، شکل نخواهد گرفت.».

ادامه مذاکرات منوط به تصمیم آمریکا

در این بین گرچه عده‌ای لشکرکشی پوتین به اوکراین را در نتیجه مذاکرات وین بی‌تاثیر می‌دانند، اما طبیعتا نگرانی‌ها از افزایش دامنه جنگ بر ادامه مذاکرات بی‌تاثیر نیست.

به هر حال در شرایطی که طرف‌های مذاکره از توافقی قریب‌الوقوع سخن می‌گفتند، آغاز جنگ در اروپا، معادلات را بار دیگر پیچیده کرد. آیا این اتفاقات نشانه‌ای از توقف مذاکرات وین هستند؟

البته اظهارات مقامات ایران و نشانه‌های موجود از نقش پررنگ آمریکا برای از سرگیری مذاکرات حکایت دارد. در همین زمینه محسن پاک‌آیین، کارشناس مسائل بین‌المللی، به میزان گفت: آمریکا هنوز نتوانسته با اخذ تصمیم سیاسی به برجام بازگردد. کشورهای دیگر باید آمریکا را ملزم به اخذ تصمیم سیاسی کنند تا مذاکرات به نتیجه برسد.

برای مطالعه بیشتر خبر ایران از نتیجه مذاکرات ناامید شد؟ را بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *