علی‌بابا از کاراکترهای جدیدش رونمایی کرد

شرکت سفرهای علی‌بابا که در سال گذشته با رونمایی از فونت و وب‌سایت  جدیدش نوید حرکت به سمت تحول دیزاین خود را داده بود، دیروز ۱۷ اردیبهشت در مراسمی زنده با نام «چهره به چهره» اعلام کرد ازاین‌پس کاراکترش خارج از فرم مشخص، اما با هویتی واحد در تمامی بسترهای ارتباطی حضور خواهد داشت.

طی این مراسم نسخه‌های متعددی از کاراکتر (مسکات) علی‌بابا معرفی شد که در آنها عناصر هویت‌ساز ثابت مانده، اما کاراکتر در فرم‌های مختلف مثل دو بعدی، سه بعدی و پیکسل آرت و موقعیت‌های متفاوت همچون تاریخی، هنری، امروزی و آینده قرار گرفته است. هدف اصلی این تحول برقراری ارتباط صمیمی‌تر با مخاطبین و انتقال حداکثری ویژگی‌های شخصیتی برند عنوان شده است. مسکات یا همان کاراکتر، یکی از مهم‌ترین عناصر هویتی و از دارایی‌های ارزشمند برندها است که می‌تواند طیف وسیع و متنوعی از پیام‌های پیچیده را به مخاطب منتقل کند.

در این مراسم عنوان شد که این پروژه از یک سال پیش، زمانی که این شرکت به‌واسطه رهبری در بازار گردشگری آسیب بزرگی را در دوران کرونا متحمل می‌شد کلید خورده است. در این شرایط سخت علی‌بابا تلاش کرده تا با تمرکز بر تغییر استراتژی کلان خود، به رشد و توسعه‌اش در جنبه‌های مختلف سرعت دهد.

آرش خسرویان، مدیر بازاریابی علی‌بابا در جریان این رویداد گفت: «در تحقیقات بازار متوجه شدیم که مسکات علی‌بابا تأثیر بسیار زیادی در موفقیت ارتباطات سازمان داشته است. تبلیغات ما را از سایر رقبا متمایز کرده، موجب یکپارچگی ارتباطات برند شده، نقش مهمی در جلب توجه مخاطب به آگهی‌ها داشته و مهم‌تر از همه، باعث شده مخاطب به راحتی پیام‌های علی‌بابا را تشخیص داده و به خاطر بیاورد.

این در حالی است که محدودیت‌های فرمی مسکات (مثل انسان واقعی بودن) که به دلیل ملاحظات استراتژیک سازمان در سال‌های گذشته تببین شده بود، دست ما را برای استفاده در فضاهای مختلف بسته بود و به تبع آن ارتباط صمیمی با مخاطب به درستی برقرار نمی‌شد. بنابراین تصمیم گرفتیم مسکات جدید علی‌بابا را در عین حفظ عناصر هویت‌ساز مثل شال گردن، دستار، رنگ زرد جلیقه و مدل خاص مو، از قید فرم خارج کنیم تا از آن در راستای اتصال پیام استفاده حداکثری ببریم.»

همچنین رامین پهلوان حسینی، مدیر استودیو دیزاین این شرکت اظهار داشت: «مسکات علی‌بابا باید از دنیای واقعیت، به دنیای تصویرسازی قدم می‌گذاشت. اما در کشاکش مسیر متوجه شدیم آنچه تابه‌حال طراحی شده، با اینکه در فضاهایی مثل بیلبورد و تبلیغات محیطی مناسب است، در بسترهای همچون وب‌سایت یا فضای مجازی کارایی لازم را ندارد. این محدودیت که در گذشته نیز با مسکات قبلی با آن مواجه بودیم ما را به سمت تغییر اساسی در رویکردها سوق داد. درنتیجه دوباره به شخصیت (آرکتایپ) برند بازگشتیم و آن را مرور کردیم.»

وی ادامه دارد: «رسالت علی‌بابا به‌عنوان برندی با شخصیت «جادوگر»، ایجاد تحولات اثربخش و مفید در زندگی مخاطب و وعده این تحول به آنها است. برندی با شخصیت جادوگر، نوآور، رویاپرداز و خالق لحظه‌های جادویی است. اینجا بود که کلید قفل را پیدا کردیم و کلیدواژه «تحول»، به نقطه شروع دوباره در مراحل طراحی و درون‌مایه اصلی مسکات جدید تبدیل شد. بنابراین به روز اول برگشتیم و جهانی نو برای مسکات خلق کردیم. مسکاتی که نه تنها قادر به متحول کردن جهان اطرافش است، بلکه خود دائم در حال تحول است.»  

به گفته روابط عمومی این شرکت، علی‌بابای قرن جدید در بند هیچ قالب و فرمی نیست. به هر فرمی درآمده و وارد هر دنیایی می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، علی‌بابا به‌عنوان یک هویت زنده، از این پس متناسب با پیام، رسانه و مخاطب، به فراخور موقعیت با مخاطبانش ارتباط برقرار می‌کند.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *