سخت‌گیری‌های دولت چین کارآفرینان را سرکوب کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، «جک ما» مشهورترین کارآفرین چین به شکل تلویحی و سربسته درباره نقش دولت در فعالیت کسب‌وکارها صحبت نکرد. «ما» در سال ۲۰۱۸ در جلسه‌ای با مدیران تجاری در جزیره بالی گفت که این دولت نیست که رونق و شکوفایی تجارت و نوآوری را رقم می‌زند. او گفته بود: این کارآفرینان هستند که ایده و رویا در سر دارند.

حدس و گمان‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد سختگیری و نظارت شدید دولت چین روی غول‌های اینترنتی و ارائه‌دهندگان بزرگ خدمات مصرفی آنلاین احتمالا قابل تحمل و ماندگار نیست.

براساس گزارش آی‌تی‌ایران، فشار بر صنعت تکنولوژی چین در حال ورود به مرحله جدیدی است. شرایط نامساعد اقتصاد چین، قانون‌گذاران را مجبور کرده است تا به امید کمک این صنعت به رشد دوباره اقتصاد کشور، برنامه‌های آینده خود برای اعمال فشار و سختگیری را به تاخیر بیندازند.

در خوش‌بینانه‌ترین نشانه برای صنعت تکنولوژی در یک سال گذشته، دولت مرکزی در بیست‌ و نهم آوریل از برنامه خودش برای اصلاح قوانین و کمک به توسعه اقتصاد پلتفرمی خبر داد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال بعضی از قوانین جدید تنها برای به تعویق انداختن وضع شده‌اند و نه برای کنار گذاشتن قوانین سختگیرانه قبلی و در حال حاضر بیشتر آسیب‌ها اتفاق افتاده است.

کاهش موفقیت کارآفرینان چین

موفقیت‌های کارآفرینان پشت بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی چین، به‌شدت رو به کاهش است. آنها به خاطر دخالت دولت دیگر نمی‌توانند ایده‌های نوآورانه‌شان را به مرحله عمل برسانند. حتی ممکن است به تکرار و رخوت برسند.

زمانی که جک ما در حال تعریف و تمجید از فضای کسب‌وکار چین در بالی بود، دو غول چینی علی‌بابا و تنسنت به عنوان دو سرمایه‌گذار بزرگ خصوصی در حال ورود و سرمایه‌گذاری در گروهی از کسب‌وکارهای دیگر بودند.

سخت‌گیری‌ها و فشارهای قانونی پکن به طرز چشمگیری روحیه ریسک‌پذیری کارآفرینان را تضعیف کرده است.

دولت چین نشان داده است که دیگر قدرت تحمل سرمایه‌گذاری خصوصی در سرویس‌های خبری را ندارد. همین موضوع امپراتوری رسانه‌ای «جک ما» را به خطر انداخته است.

بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند که حتی احتمال تصاحب مقدار کمی از سهام شرکت‌های تکنولوژی توسط زیرمجموعه‌های دولتی وجود دارد تا به این ترتیب دولت از این طریق آزادی عمل و نفوذ بیشتری برای پیشبرد اهدافش داشته باشد.

استراتژی این شرکت‌ها نشان از انتخاب‌های محدود آنها برای رشد سریع دارد.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *