مالیات کسب‌وکارها را تعطیل می‌کند؟/ آنلاین‌شاپ‌ها علیه اصناف!

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز روز ملی اصناف است. بسیاری از اصناف در کمتر برهه‌ای تا حد امروز مشکلات انباشته داشتند. تا چند سال پیش مشکل بیشتر کسب‌وکارها محدود به تحریم می‌شد، اما در چند سال اخیر به موضوع تحریم مسائل عدیده‌ای مانند کرونا، محدودیت ارزی، تورم، انحصار، رکود و … هم اضافه شد.

در این بین راه‌اندازی بعضی از هابپرمارکت‌ها و آنلاین‌شاپ‌ها که خارج از صنف تخصصی خود فعالیت دارند، مشکل جدیدتری به حساب می‌آید. مالیات بر تراکنش‌های بانکی و رصد فعالیت دستگاه‌های پوز نیز در سال جدید به مشکلات اصناف اضافه شد. تا جایی که در هفته‌های اخیر موضوع مالیات باعث تجمع برخی اصناف در بازار و اعتراض عمومی آن‌ها شد.

رکود بازارها هم که پیش از این بیشتر در بازار کالاهای لاکچری دیده می‌شد، حالا در بازار کالاهای اساسی هم موج می‌زند. چراکه کاهش قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر حتی تأمین مواد غذایی هم با مشکل مواجه شود.

تهدید یا فرصتی جدید برای اصناف

معاون برنامه‌ریزی اتاق اصناف درباره تأثیر فعالیت آنلاین‌شاپ‌ها بر اصناف گفت: از ورود تکنولوژی به کشور نمی‌توان جلوگیری کرد. به هر حال بهتر است که ما هم با موج تکنولوژی در جهان همگام شویم. اینترنت نیز بخش مهمی از تکنولوژی است. بخش زیادی از تراکنش‌های بانکی در چند سال اخیر مربوط به همین فروشگاه‌های اینترنتی بود. از کسب‌و‌کارهای معمولی گرفته تا خدمات مسافربری. گرچه فعالیت آنلاین‌شاپ‌ها تا حدودی به زیان اصناف و کسب‌وکارهای سنتی تمام شد، اما نمی‌توان جلو چنین اتفاقی را گرفت. برنده این اتفاق کسانی بودند که خود را با شرایط روز تطبیق دادند و در کنار فعالیت سنتی به استفاده از بستر اینترنت هم روی آوردند.

احسان سقایی در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: اکنون از دولت، به‌ویژه بانک مرکزی انتظار می‌رود دو کار را انجام دهند. ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به واحدهای صنفی و یا کمک به تأمین منابع اولیه یکی از این انتظارات است. درخواست دوم ایجاد امکان خرید اعتباری برای جامعه و افزایش قدرت خرید مردم است.

او درباره دیگر مشکلات موجود در حوزه فعالیت اصناف توضیح داد: برای بررسی وضعیت کنونی اصناف لازم است که دو سال پیش را به یاد آوریم. از اسفند سال ۱۳۹۸ تمامی واحدهای صنفی تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند. چنانکه بسیاری از واحدها با اولین موج کرونا تعطیل شدند.

وی افزود: شب عید سال ۱۳۹۹ تمامی واحدهای اصناف به اجبار تعطیل و متحمل زیان مالی بسیار بالایی شدند. به‌عنوان مثال تالاردارها به مدت ۱۷ ماه تعطیل بودند. بسیاری از اصناف تحت تاثیر محدودیت‌های کرونایی ورشکسته شدند.

ایجاد مشکل برای گردش مالی کسب‌وکارها

سقایی در مورد تصمیمات اخیر دولت برای فعالیت اصناف نیز تشریح کرد: متاسفانه در این مدت اصناف حمایت خاصی از سوی دولت ندیدند. با این حال اصناف نقش خود را در اقتصاد خرد به‌خوبی نشان دادند.

وی یادآور شد: تمامی صنوف در حال حاضر با مشکل افزایش قیمت دلار و قیمت تمام‌شده کالا دست و پنجه نرم می‌کنند. کاهش قدرت خرید مردم نیز به رکود بازار عمق بخشید. بدیهی است تمامی این عوامل باعث ایجاد مشکل در گردش مالی برای واحدهای صنفی شوند.

بر اساس این گزارش، اخیراً اصناف مختلف در اعتراض به ابهامات موجود سیاست جدید مالیاتی دولت دست به تجمعاتی زدند. بسیاری از معترضان معتقدند که با سیاست جدید، مالیاتی که باید بپردازند بیشتر از سود دریافتی آن‌هاست. موضوعی که ممکن است در نهایت منجر تعطیلی و ورشکستگی آن‌ها شود.

برای مطالعه بیشتر خبراصناف و سازمان امور مالیاتی به توافق رسیدند؟ را بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *