انگلیس به دنبال تسهیل تجارت با ایران است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس با اشاره به حمایت این کشور از توسعه روابط تجاری با ایران تصریح کرد که این کشور سرگرم بررسی مکانیسم‌هایی است که تجارت بین دو کشور را تسهیل کند.

بر اساس گزارش ایرنا، این سخنگو طبق رویه‌های دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود. وی در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی مطرح کرد: شرکت‌ها و کسب و کارهای انگلیسی که منافعی در آمریکا دارند و بالطبع نگرانی از جانب تحریم‌های ضد ایرانی ایالات متحده ندارند.

این شرکت‌ها «به میزان فزاینده‌ای» مشتاق همکاری با ایران هستند. حجم مراودات تجاری انگلیس و ایران حدود ۱۸۰ میلیون پوند در سال برآورد می‌شود اما آمار غیر رسمی تا حدود ۴۰۰ میلیون پوند هم می‌رسد.

ایران و انگلیس از ظرفیت‌های گسترده‌ای در حوزه انرژی (نفت، گاز، برق، انرژی‌های نو و نیروگاه، پالایشگاه، پتروشیمی و تاسیسات نفتی)، کشاورزی، صدور خدمات فنی مهندسی، حمل‌ و نقل، ترانزیت، دارو و تجهیزات پزشکی، صادرات غیرنفتی و غیره برخوردار هستند.

بانک‌های انگلیس از تحریم‌های آمریکا می‌ترسند

یک منبع نزدیک به اتاق بازرگانی انگلیس و ایران گفت: قوانین تجارت انگلیس با ایران برخلاف آمریکا محدود به کالاهای بشردوستانه نیست و وزارت تجارت بین‌الملل برای آنچه معاملات مشروع می‌نامد اسناد گمرکی صادر می‌کند.

وی افزود: اما زمانی که کار به جابه‌جایی منابع مالی می‌رسد بانک‌های انگلیسی از ترس تحریم‌های آمریکا همکاری نمی‌کنند.

یکی از روش‌هایی که چهار سال پیش از سوی سه کشور اروپایی عضو برجام برای تسهیل تجارت غیردلاری با تهران پیشنهاد شد سازوکار اینستکس بود.

انگلیس، فرانسه و آلمان ۹ ماه پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام این سازوکار را با هدف فراهم کردن امکانی برای برخورداری ایران از مزایای اقتصادی برجام و در نتیجه تداوم آن راه‌اندازی کردند.

به گفته «میشل ارهارد باک» رئیس اینستکس این سازوکار تاکنون موفقیت‌آمیزی نبوده است. وی سال گذشته در نشست اقتصادی مرتبط با ایران گفت: بانک‌های اروپایی از سوی آمریکا تحت فشار هستند و باید اعلام کنند چه اقدامات مالی انجام می‌دهند. به همین خاطر ساده‌ترین کار برای آنها این است که اصلا طرف تبادلات مالی با ایران نروند.

انگلیس به شرکت‌های علاقه‌مند به کار در بازار ایران کمک می‌کند؟

سخنگوی نخست وزیر انگلیس افزود: ما مدت‌هاست از تجارت مشروع با ایران حمایت می‌کنیم و به کار روی مکانیسم‌هایی که این فرآیند را تسهیل کند، ادامه می‌دهیم.

وی با این حال از سرگیری اجرای برجام و دست‌یابی به توافق نهایی در وین را در حل موانع یادشده مهم ارزیابی کرد و گفت که پیشرفت در این زمینه «بهترین مسیر است که نه تنها روابط تجارتی بلکه تمام ابعاد روابط دو جانبه (میان انگلیس و ایران) را هموار و جهان را به مکانی امن تبدل می‌کند».

ایران به‌رغم بدعهدی طرف‌های غربی در اجرای تعهدات برجامی، حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین با هدف حفظ توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های ظالمانه نشان داد و اعلام کرد که انتظار دارد طرف مقابل رویکرد مسئولانه‌ای در پیش گرفته و مسیر تحریم‌های غیرقانونی را که منجر به تضعیف اجرای برجام شده است، معکوس کند.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *