ایران تجهیزات اینترنت استارلینک را دارد؟/ قاچاق؛ تنها راه واردات ابزار ماهواره‌ای

به گزارش تجارت‌نیوز، تاکنون به صورت رسمی مجوزی برای واردات تجهیزات ماهواره‌ای اینترنت استارلینک به واردکنندگان داده نشده است. اما گفته می‌شود یک سری تجهیزات به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند.

اما همچنان این ابهام وجود دارد که آیا با این تجهیزات موجود امکان دسترسی به اینترنت برای عموم مردم امکان‌پذیر خواهد بود؟

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، در این باره در کانال تلگرامی خود نوشت: برای حضور در شبکه فیلتر‌گریز نیازی به نصب آنتن‌های استارلینک در «همه» جا نیست، گوشی هر فرد احتمالا میکروبی‌تی‌اس یک شبکه فیلترگریز خواهد بود. بنابراین اصولا چالش هزینه یا ظرفیت در این میان جدی نیست. چالش‌های پیش رو بیشتر در نحوه مدیریت شبکه‌های Adhoc است.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به رفع تحریم‌های ارتباطی و ماهواره‌ای ایران نشان داد که دولت در زمینه دسترسی مردم به اینترنت استارلینک حمایتی انجام نخواهد داد. ناصر کنعانی رفتار آمریکا مبنی بر رفع تحریم‌ها را رفتار مداخله‌جویانه خواند. موضوعی که یک دوگانگی رفتاری را نشان می‌دهد و می‌تواند پاسخی بر چرایی تداوم تحریم‌ها و پایان باز مذاکرات برجام باشد.

ورود تجهیزات ماهواره استارلینک به صورت قاچاق

فرامرز رستگار، دبیر سندیکای صنعت مخابرات، در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز با بیان اینکه تجهیزاتی که به صورت قاچاق وارد کشور شده،  امکان فعال شدن را خواهند داشت. این در حالی است که تا پیش از به دلیل تحریم‌های آمریکا امکان فعال شدن این تجهیزات وجود نداشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان فیلتر کردن و یا پارازیت انداختن روی اینترنت استارلینک وجود خواهد داشت؟ توضیح داد: خیر، این کار آسان نیست. ماهواره استارلینک به مانند تلویزیون و یا مخابرات به صورت تک ماهواره‌ای نیست و در واقع منظومه‌ای از ماهواره‌ها هستند.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات خاطرنشان کرد: دسترسی به اینترنت ماهواره استارلینک نیازمند تجهیزات است که هر کسی که آن در اختیار دارد می‌تواند به آن متصل شود. اما در حال حاضر امکان دسترسی آن برای عموم مردخم نیست.

رستگار تصریح کرد: هر کسی که این تجهیزات را داشته باشد، می‌تواند به آن متصل شود. اما این موضوع به شکل عمومی نخواهد بود.

بر اساس این گزارش گفتنی است، از هفته گذشته احتمال ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران قوت گرفته است. اما امروز خبر رسید که سایت این شرکت روی اپراتورهای همراه و ثابت ایران فیلتر شده است.

مطلب اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چگونه کار می‌کند؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *