کنسرو تن ماهی از گوشت ماهی گران‌تر شد/ حذف منابع پروتئینی از سفره مردم

به گزارش تجارت‌نیوز، سیدمحمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، در نشست خبری اخیر خود به نصف‌شدن مصرف کنسرو تن ماهی اشاره کرد و گفت: سال گذشته تعداد تولید کنسرو تن ماهی در کشور ۶۰۰ میلیون قوطی کنسرو بود، اما  امسال این عدد به ۳۰۰ میلیون قوطی کاهش یافته است.

او همچنین توضیح داد: قیمت پیشنهادی سندیکا صنایع کنسرو ایران برای هر کنسرو تن ماهی ۴۳ هزار تومان بود، اما در نهایت با قیمت ۳۹ هزار تومان موافقت شده است. همچنین در بخش تولید رب گوجه‌فرنگی کنسروی قیمت تمام‌شده بیش از ۴۸ هزار تومان است. در حالی که سقف قیمت‌ها در بازار بر اساس قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ۴۵ هزار تومان تعیین شده است.

مهم‌ترین عامل کاهش دو برابری تولید کنسرو تن ماهی را می‌توان در تضعیف قدرت خرید مردم دانست؛ موضوعی که حتی فعالان صنفی به آن واقف هستند و عنوان می‌کنند که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 30 درصد واحدهای تولیدی تعطیل شده‌اند.

از سوی دیگر، تولیدکنندگان یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل کاهش تولید کنسرو را قیمت‌گذاری دستوری می‌دانند که این موضوع انگیزه و رقابت بین تولیدکنندگان به حداقل رسانده است.

کنسرو تن ماهی چند؟

در حال حاضر قیمت کنسرو تن ماهی 180 گرمی در برندهای مختلف بین 37 هزار تا 45 هزار تومان است. موضوعی که تولیدکنندگان به آن انتقاد دارند و می‌گویند: باید قیمت‌گذاری دستوری حذف شود تا تولیدکنندگان بسته به کیفیت بتوانند نرخ تعیین کنند. آن‌ها معتقدند در حال حاضر تعیین قیمت سلیقه‌ای اعمال می‌شود.

از آن‌جایی که حدود 70 درصد قیمت کنسرو ماهی به قیمت ماهی مربوط می‌شود نگاهی به قیمت این ماده پروتئینی که مدت‌هاست از سفره مردم حذف شده، نشان می‌دهد که قیمت ارزان‌ترین کنسروهای تن ماهی موجود در بازار هم از قیمت انواع ماهی را پشت سر گذاشته است.

قزل‌آلا از ماهی‌های پرطرفدار در ایران است که قیمت آن در نیمه اول سال جاری حدود 70 هزار تومان بود، اما به یک‌باره قیمت آن به کیلویی 120 هزار تومان رسید. با توجه به اینکه کنسرو تن ماهی غالباً در قوطی‌های 180 گرمی عرضه می‌شود، هر کیلو از آن با در نظر گرفتن نرخ 40 هزار تومان برای ارزان‌ترین نوع موجود در بازار به 222 هزار تومان می‌رسد. یعنی 102 هزار تومان گران‌تر از ماهی قزل‌آلا.

حتی اگر فشرده‌سازی محصول را هم در نظر بگیریم باز هم خرید گوشت ماهی به‌صرفه‌تر از تن ماهی خواهد بود. در حال حاضر ماهی سی بس 180 هزار تومان، ماهی سرخو 120 هزار تومان و شوریده 200 هزار تومان به فروش می‌رسند و ارزان‌تر از یک کیلو تن ماهی هستند. البته ماهی‌هایی نظیر ازون‌برون بیش از 300 هزار تومان قیمت خورده‌اند و طبیعتاً ارزش بیشتری از کنسرو تن ماهی دارند.

در حال حاضر قیمت گوشت ماهی نسبت به گوشت قرمز گرم که در چند هفته اخیر قیمت آن فراتر از کیلویی 310 هزار تومان رفته به صرفه‌تر به نظر می‌رسد. اما با توجه به کاهش شدید قدرت خرید مردم حتی توانایی خرید کالاهای اساسی نیز از مردم گرفته شده است.

برای مطالعه بیشتر گزارش علت افزایش قیمت ماهی چیست؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *