۵۰۰ میلیارد تومان وام بانکی برای تولید گوشی ایرانی

به گزارش تجارت‌نیوز، «محمد خوانساری»، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، برنامه‌های این سازمان در صنعت فاوا برای سال 1402 را تشریح کرد و گفت: «یکی از برنامه‌ها تولید گوشی هوشمند داخلی است که امسال حداقل 500 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی برای آن در نظر گرفته شده و هدف‌گذاری ما ساخت یک‌ میلیون گوشی هوشمند است.»

تولید گوشی هوشمند داخلی موضوعی است که از سوی شورای عالی فضای مجازی مطرح شده. این شورا طی مصوبه بهمن‌ماه 1398، بر دستیابی به 20 درصد از سهم بازار گوشی هوشمند با استفاده از محصولات بومی تأکید کرده است.

عملیاتی‌شدن این هدف نیز از وزارت ارتباطات دولت دوازدهم در دستور کار قرار گرفته. خردادماه 1400، معاون فناوری و نوآوری وقت وزارت ارتباطات از طرح 5 ساله این وزارتخانه برای تولید بیش از 14 میلیون تلفن همراه خبر داد.

«ستار هاشمی» دی‌ماه همان سال در گفت‌وگو با دیجیاتو اعلام کرد در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، طرح آزمایشی تولید گوشی ملی به‌زودی اجرا خواهد شد؛ طرحی که از اجرایی‌شدن آن هیچ اطلاعی در دست نیست.

یکتانت

حمایت برای توسعه سیستم‌عامل بومی

خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود به حمایت‌هایی برای توسعه سیستم‌عامل اشاره کرد و گفت منابعی برای آن لحاظ شده است و شرکت‌هایی اعلام توانمندی کرده‌اند. خوانساری ابراز امیدواری کرد این مهم در سال 1402 به سرانجام‌ خوبی خواهد رسید.

آذرماه سال گذشته بود که وزارت ارتباطات برای تولید سیستم‌عامل بومی تلفن همراه فراخوان داد. در فراخوان منتشر‌شده معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات آمده بود:

«در راستای اجرای بند 18 اهداف عملیاتی سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و به‌منظور شناسایی ظرفیت‌های فنی و اجرایی تولید و توسعه سیستم‌عامل تلفن همراه هوشمند، از بین اشخاص حقیقی و حقوقی شامل شرکت‌های خصوصی، غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد که تا تاریخ بیستم دی‌ماه 1401 دارای حداقل یک سیستم‌عامل عملیاتی نصب‌شده روی گوشی هوشمند باشند، برای ارزیابی دعوت به‌عمل می‌آید.»

توسعه نسخه ایرانی اندروید نیز یکی دیگر از تکالیف شورای عالی فضای مجازی است که بر عهده وزارت ارتباطات نهاده شده.

وزارت ارتباطات دولت دوازدهم نیز به بحث تولید نسخه سفارشی‌شده اندروید با هدف مقابله با حذف کسب‌وکارهای ایرانی از روی گوشی‌های اندرویدی ورود کرده بود.

ارائه هزار میلیارد تومان برای توسعه کسب‌وکارها

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه مشترک معاونت فناوری و سازمان فناوری اطلاعات برای حمایت از کسب‌وکارها، اظهار داشت هزار میلیارد تومان منابع برای توسعه کسب‌وکارها در حوزه اقتصاد دیجیتال تخصیص داده شده است.

وی درباره بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: «در 16 سرفصل با 43 موضوع اعلام شده است و شرکت‌های توانمند و علاقه‌مند برای فعالیت در این حوزه می‌توانند در جلسات مشترک وزارت اطلاعات و معاونت علمی وزارت صمت شرکت داشته باشند و برنامه خود را ارائه کرده و تعهداتی دهند که چگونه می‌توانند این بومی‌سازی را انجام دهند و وزارت ارتباطات هم حمایت‌هایی در این زمینه خواهد داشت.»

به گفته خوانساری، درباره توسعه فناوری هم هدف‌گذاری‌هایی از سوی وزارت ارتباطات صورت گرفته است و دو اپراتور هوشمندسازی خواهند شد.

منبع: دیجیاتو

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *