محیط کسب و کار نامساعدتر شد/ خدمات؛ نامناسب‌ترین بخش اقتصادی

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران می‌گوید محیط کسب و کار در زمستان 1401 نامساعدتر شده است.

پایش ملی محیط کسب و کار در زمستانی که گذشت، به عدد 6.11 رسیده است. نمره بدترین ارزیابی 10 است که نشان از نامساعدتر شدن این محیط نسبت به فصل گذشته یعنی پاییز 1401 با میانگین 6.05 دارد.

فعالان اقتصادی که در پایش ملی محیط کسب و کار شرکت کردند، می‌گویند سه مولفه یعنی غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها و بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب وکار  به ترتیب از جمله مولفه‌هایی هستند که فضا را برای فعالیت آنها نامناسب کرده‌اند.

کدام استان‌ها بهترین وضعیت را داشتند؟

یافته‌های این گزارش همچنین بیانگر این مطلب است که سه استان مرکزی، فارس و سمنان در زمستان گذشته بهترین وضعیت کسب و کار را نسبت به دیگر استان‌ها داشتند.

یکتانت

ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی چقدر بود؟

در بخش دیگر این پایش ملی به ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی اشاره شده که میانگین آن معادل 44.22 درصد بوده است. این رقم نسبت به فصل قبل یعنی پاییز 1401 که 43.51 درصد بود، تغییر زیادی را نشان نمی‌دهد.

وضعیت بخش‌های مختلف اقتصادی

پایش ملی نشانگر این مطلب است که وضعیت محیط کسب و کار در بخش خدمات 6.15، بخش صنعت 5.94 و بخش کشاورزی 5.99 بوده است.

بنابراین بخش خدمات نامناسب‌تر از دیگر بخش‌ها بوده است.

شرایط رشته فعالیت‌های اقتصادی

در ادامه این گزارش آمده است: در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی برحسب طبقه‌بندی استاندارد ISIC.rev4، رشته فعالیت‌های آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه، املاک و مستغلات و حمل‌ونقل و انبارداری دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار بودند.

در ضمن، رشته فعالیت‌های آموزش، اداری و خدمات پشتیبانی و استخراج معدن، بهترین وضعیت محیط کسب و کار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور ثبت کرده‌اند.

طبق نظریه عمومی کارآفرینی شین، شاخص ملی محیط کسب‌ و کار ایران در زمستان 1401، عدد 6.23 (عدد 10 بدترین ارزیابی است) به دست آمده‌ که نسبت به نتیجه ارزیابی فصل گذشته (پاییز 1401 با میانگین 6.12) بدتر است. میانگین ارزیابی محیط اقتصادی عدد 6.55 را نشان می‌دهد که در ارزیابی فصل گذشته برابر با عدد 6.50 بوده و میانگین ارزیابی محیط نهادی 5.97 است که در فصل گذشته ایرن عدد 5.81 ارزیابی شده بود.

همچنین محیط علمی آموزشی با عدد 5.38 و محیط مالی با عدد8.23  به ترتیب مساعدترین و نامساعدترین محیط‌ها بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین بوده‌اند.

شاخص شین به دلیل در نظر گرفتن وزن عوامل مختلف در محاسبه از دقت بیشتری نسبت به شاخص کل کشور برخوردار است.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *