عشقی: نظارت بر بازار بدون هوش مصنوعی امکان پذیر نیست

به گزارش تجارت‌نیوز، مجید عشقی در افتتاحیه سومین  همایش بین‌المللی حسابداری ایران، گفت: حرفه حسابداری یکی از مبانی اصلی و ابعاد بازار سرمایه است. بازار سرمایه متکی بر اطلاعات در حوزه های مختلفی بوده که مورد استفاده ذی‌نفعان قرار می‌گیرد.

وی افزود: سازمان بورس اهتمام جدی در نحوه افشا و گزارشگری رویدادهای شرکت‌ها دارد. با توجه به افزایش روزافزون حساسیت بازار سرمایه و توسعه حضور سرمایه‌گذاران و بنگاه‌ها، اگر به فکر توسعه حسابداری نباشیم حرفه حسابداری از مسیر توسعه بازار سرمایه عقب می‌افتد. البته الان نیز یک مقداری عقب افتاده و نیازمند افزایش سرعت هستیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: گاهاً صورت‌های مالی با تاخیر چند ماهه ارائه می‌کنیم، اما چیزی که برای سرمایه گذار و سیاست گذار مهم بوده، آینده است. ما می‌خواهیم به سرمایه گذار علامت بدهیم که در این بازار سرمایه گذاری بکند یا خیر که این فقط با بررسی صورت‌های مالی گذشته به دست نمی‌آید.

عشقی با بیان اینکه «در حوزه های حسابداری با چند تغییر عمده در بازار سرمایه مواجه هستیم»، عنوان کرد: یکی از این مباحث، موضوع داده‌های کلان است که با داده‌های قدیمی نمی‌توان از داده‌ها استفاده کرد.

ما در سازمان بورس آمادگی داریم که روی این موضوع کار کنیم.

روزانه ۳۰۰، ۴۰۰ هزار نفر در بازار معامله می‌کنند

وی به تشریح نقش هوش هوش مصنوعی در بازار سرمایه پرداخت و گفت: در حال حاضر نظارت بر بازار بدون هوش مصنوعی امکان پذیر نیست. در حال حاضر به صورت روزانه ۳۰۰، ۴۰۰ هزار نفر در بازار معامله می‌کنند که در روزهای اوج تعداد معامله‌گران به ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد. همچنین تعداد معاملات نیز دو میلیون معامله روزانه است.

رئیس سازمان بورس یادآور شد: این تعداد معاملات با روش سنتی قابل بررسی و نظارت نیست. استفاده از هوش مصنوعی یک بحث جدی و کاربردی است که در شرکت های ارائه دهنده خدمات نیز استفاده می شود.

عشقی درمورد مبحث گزارشگری پایداری، گفت: گزارشگری پایداری را سال گذشته یک پله جلوتر آوردیم و الزاماتی برای آن گذاشتیم اما کافی نیست و باید آن را گسترش بدهیم. کسب و کارهای ما برای ادامه حیات باید به بحث پایداری توجه کنند. اگر این توجه را نداشته باشیم در آینده نزدیک با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به بحث تاب‌آوری کسب و کارها، گفت: تا‌ب‌آوری کسب و کار ابعاد مختلفی دارد که یکی از آنها نحوه گزارشگری مالی است. سیاست‌گذار تصمیم‌گیری‌های خود را بر اساس صورت‌های مالی می‌گیرد.

رئیس سازمان بورس گفت: گزارش‌های منتشر شده چهره واقعی شرکت‌ها را نشان نمی‌دهد. به خاطر وجود تورم، صورت‌های مالی آن‌چیزی که باید را نشان نمی‌دهد. بدون بازدید از شرکت نمی‌توان صرفاً با صورت‌هاس مالی تصمیم گرفت. تمام عددها و حتی سودهای ما تاریخی است. اکثر شرکت‌هایی که امروز در حال تولید و سوددهی هستند، مربوط به بیست سال پیش است.

عشقی ادامه داد: با ادامه این وضعیت در پنج سال آینده تمامی دارایی به شکل سود تقسیم شده و چیزی برای شرکت باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه «ریسک از مباحثی است که به آینده نگاه می‌کند.»، گفت: متاسفانه جایگاه درستی برای ریسک در حسابداری پیدا نکردیم. این موضوع نیازمند کار جدی است.

رئیس سازمان بورس یادآور شد: تعداد نهادهای مالی در حال حاضر به بیش از هزار نهاد رسیده است. اینها تقریبا مبنای مشخصی برای گزارش ریسک ندارند. باید مباحث مربوط به ریسک نهادهای مالی را شناسایی و نحوه مناسب مواجه با آنها را طراحی کنیم. حسابداری نیز نقش جدی در این حوزه دارد.

عشقی عنوان کرد: بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت صندوق‌هاست. ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیز دارایی تحت مدیریت سبدگردان‌هاست.

منبع: شهربورس

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *