پشت‌پرده افزایش صادرکننده‌های تازه وارد / ادامه این روند اتفاق مثبتی برای تجارت نیست

رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این پرسش که چرا کارت‌های بازرگانی جدید در دو سال گذشته رشد پیدا کرده است؟ به تجارت‌نیوز گفت: ورود کارت‌های بازرگانی در عرصه صادرات یک معلول است، علت اصلی این موضوع اتخاذ سیاست‌ها و تعهدات ارزی است که به اقتصاد باز گردانده شد.

محمدرضا مودودی افزود: سال گذشته تعهدات ارزی این دلواپسی را برای فعالان اقتصادی و بخش شناسنامه‌دار ایجاد کرد که مبادا پیگیری‌های سازمان امور مالیاتی و قوه قضاییه برای برگشت ارز، برای‌ آنها دردسرساز شود، همین اقدام باعث برخی ناامنی‌ها در بخش تجارت کشور شد. از این رو افراد به کارت‌های بازرگانی که عملا استفاده‌ای نمی‌شد، رجوع کردند و از صاحبان کارت‌های بازرگانی جدید خواستند نقش تازه واردها را بازی کنند.

او اظهار کرد: البته ممکن است خیلی از این کارت‌ها معطل بوده‌اند و کاربردی نداشتند. عده‌ای دیگری هم از تبعات واگذاری این کارت‌ها خبر دارند اما ریسک می‌کنند و این اقدام را انجام می‌دهند. بنابراین صادرات کُند نشده بلکه جابه‌جا شده یعنی صادرکنندگان قدیمی جای خودشان را به صادرکنندگان جدید دادند تا در گردونه تجارت بتوانند بهتر نقش بازی کنند.

مودودی با اشاره به وضعت تجارت خارجی تصریح کرد: نکته اصلی این است که با توجه به سیاست‌های غلط ارزی اما این موضوع باعث نشد تجارت غیرنفتی آسیب ببیند. نکته منفی اما این است که بازارهای بین المللی به صادرکنندگان تازه وارد میدان داده و این ارتباط برقرار شده و نباید این فرصت را از دست بدهیم. هرچند ما باید از ورود تازه واردها استقبال کنیم اما در مجموع باید مراقب باشیم این موضوع در سال ۹۸ تبدیل به این رویه نشود؛ چرا که ادامه این روند اتفاق مثبتی برای تجارت نیست.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *