صنعت ۶۰۰۰ ساله تبلیغات

تبلیغات نیز مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، تعریف‌های متعددی دارد. همه می‌دانیم عشق، آرامش و خلاقیت به چه معنا هستند. اما اگر از ما بخواهند آن‌ها را تعریف کنیم، احتمالاً نخواهیم توانست. شاید دقیق‌ترین تعریف آن، متعلق به ریچارد فلتچر باشد. طبق تعریف فلتچر، تبلیغات یکی از روش‌های برقراری ارتباط با مشتری می‌باشد. طبق این تعریف، تبلیغات دارای قدمتی ۶۰۰۰ ساله است.

سنگ نوشته‌هایی که در چین و هند باستان پیدا شده‌اند، گواهی از این مدعا هستند. در گذشته، تبلیغات تنها راه برقراری ارتباط با مشتری بود. حال با اینکه تبلیغات، تنها روش ایجاد این ارتباط نیست، اما یکی از محبوب‌ترین آنها می‌باشد. سرمایه‌گذاری روی تبلیغات، برای نشر هر برند و کسب اعتبار آن حائز اهمیت می‌باشد. هرچند بازدهی و اثربخشی تبلیغات، در مقایسه با سالیان گذشته کاهش جدی یافته است، همچنان، صنعتی پردرآمد و مهم تلقی می‌گردد. بنابراین لازم است با روش‌هایی برای افزایش راندمان تبلیغات آشنا باشیم تا از هزینه‌ای که متحمل شده‌ایم، استفاده بهینه تری کنیم.

تبلیغات، هزینه هدر رفته است اگر…

هدف از انجام هر گونه تبلیغ، آگاه کردن مشتری از وجود برند است. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از تبلیغات محیطی که روزانه با آنها روبرو می‌شویم، با بی‌توجهی صد در صد ما روبرو می‌شوند. این اتفاق، درست مانند آن است که هر روز مبلغی را به اداره پست جهت ارسال مرسوله‌تان پرداخت کنید. حال تصور کنید که این بسته پستی، هر روز در پروسه تحویل گم شود و مسئولیت گم شدن آن نیز به عهده خودتان باشد! کمی جبر گرایانه به نظر می‌رسد. حقیقت این است که عدم آگاهی از شیوه‌های خلاقانه تبلیغات موثر، دست کمی از این اتفاق ندارد. در حالیکه تمام شرکت‌ها هزینه‌های بسیاری برای تبلیغات می‌کنند، دیده شدن در بین انبوهی از تابلوهای تبلیغاتی و بنرها، تیزرها، وبسایت‌های پر بازدید، نشریات مکتوب، رادیو و تلویزیون و رسانه‌های محیطی، احتیاج به بهره گیری از خلاقیتی دارد که باعث جلب توجه مشتری شود.

خلاقیت، روح تبلیغات و برندینگ

در دهه ۵۰ میلادی، کمپانی کوکاکولا توانست با طراحی یک تیزر تبلیغاتی، فروش خود را تا میلیون‌ها دلار در برهه کوتاهی از زمان افزایش دهد. قطعاً پخش مجدد این تیزر در تلویزیون، نخواهد توانست موفقیت پیشین خود را مجدداً کسب کند. علت این امر آن است که در آن زمان، تولید محتواهایی که در قالب تیزرهای تبلیغاتی باشند، به اندازه امروز باب نبود و کمپانی کوکاکولا توانست با به کارگیری اندکی خلاقیت، سهم قابل توجهی از توجهات را به خود معطوف کند. اما در دنیای امروز برای دیده شدن، لازم است روح خلاقیت در تبلیغات حاضر باشد.

تبلیغ قدیمی کوکاکولا

بی دلیل نیست که کمپانی‌های موفق و ثروتمندی مانند کوکاکولا و پپسی، بخش اعظمی از درآمد خود را صرف تولید محتواهای تبلیغاتی خلاقانه‌ای می‌کنند که باعث سودآوری بیشتر و تثبیت بقای آن‌ها می‌شود. با پرسش از هر متخصص کسب‌و کاری درخواهیم یافت که عنصر کلیدی در تبلیغات موفق، خلاقیت است. خلاقیت، روحیست که در بدنه محصولات و خدمات جریان پیدا می‌کند و هویت تازه ای به آن می‌بخشد. تبلیغاتی که بصورت هدفمند و خلاق طراحی شده باشند، علاوه بر اینکه باعث جلب توجه مشتری می شود، ماندگاری بیشتری نیز در ذهن او خواهد داشت.

تبلیغات خلاق، سرمایه گذاری روی برند

اینکه بتوانیم یک تبلیغ را در جلوی چشم مشتری بگذاریم و او را ترغیب به توجه کردن به آن کنیم، کار ساده ای نیست. شاید تا کنون بارها با تبلیغات خلاقانه‌ای روبرو شده‌ایم که در نگاه اول به نظرمان خیلی عادی آمده‌اند. شاید با خود فکر کنیم که ما نیز قادر به انجام چنین طراحی‌هایی هستیم. اما کافیست امتحان کنید تا نظرتان عوض شود! طراحی تبلیغات به شیوه ساده و خلاقانه، احتیاج به ذهنی انتزاعی و در عین حال مینیمالیستی دارد که در عین نگاه ساده ای که به محتوا دارد، بتواند ارتباطاتی که بین پدیده‌های به ظاهر نامربوط وجود دارد را بیاید.

برخی‌ها عقیده دارند که استفاده از نمادها و مفاهیمی که درک آدمی را به چالش می‌کشد، صرفاً نوعی سرگرمی‌ست که بیشتر مناسب کودکان است! بهتر است بدانیم که موضوعاتی که به نوعی برای مشتری، سرگرم کننده و الهام بخش بوده و حواس او را به طرزی عجیب درگیر می‌کند، در نهایت موجب ایجاد ماندگاری بیشتری در ذهن او خواهد شد که طبیعتاً این فرآیند باعث افزایش محبوبیت برند و به تبع آن، افزایش فروش محصول خواهد شد.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *