تولد ۲۵ سالگی ویندوز ۹۵ فرا رسید

رسانه کلیک – ۲۵ سال پیش مایکروسافت ویندوز ۹۵ را به همراه امکانات نوآورانه و طراحی گرافیکی منحصربه‌فرد وارد بازار کرد و در آن زمان فروش فوق‌العاده‌ای داشت. 

ویندوز ۹۵ در آن زمان به قدری طرفدار داشت که مردم در چنین روزی برای خرید آن مقابل فروشگاه‌های CompUSA و Best Buy تجمع کرده بودند.

کمپانی مایکروسافت این سیستم عامل را در ۲۵ آگوست ۱۹۹۵ راه‌اندازی کرد. این روز برای این شرکت بسیار مهم است. در آن زمان تبلیغات تلویزیونی آهنگ Start Me Up را از رولینگ استونز با تصاویری از دکمه‌ی منو استارت پخش می‌کردند که هنوز هم در نسخه‌های بعدی سیتم‌عامل مایکروسافت مشاهده می‌شود. ویندوز ۹۵ به‌قدری طرفدار داشت و افراد از آن استقبال کردند که در همان پنج هفته‌ ابتدایی ۷ میلیون نسخه از آن به فروش رسید.

مایکروسافت قابلیت‌های زیادی را در ویندوز ۹۵ به کابران خود ارائه کرده بود. بزرگترین ویژگی آن نیز اضافه شدن دکمه‌ استارت، منو و نوار وظیفه بود که کاربری در سیستم‌عامل و پیداکردن اپلیکیشن‌ها و گشت‌وگذار در سیستم‌عامل را برای کاربرام بسیار آسان می‌کرد. علاوه بر آن بهبود چندوظیفگی و رابط کاربری گرافیکی جهش بزرگی نسبت به ویندوز ۳/۱ و روزهای MS-DOS محسوب می‌شد؛ البته کاربران مکینتاش و OS/2 با گرافیک جدید تقریبا آشنا بودند.

ویژگی Plug and Play یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی بود که در این سیستم عامل ارائه شده بود و باعث می‌شد که سخت‌افزارها پس از اتصال به  سیستم شناسایی استفاده شوند. این فرایند در نسخه‌های جدید ویندوز ۹۵ به خوبی آپدیت شد پس از اجرای آن نیز کاربران به آن لقب Plug and Pray به معنای وصل کن و دعا کن دادند؛ زیرا این فرایند بیشتر اوقات با ارور IRG همراه بود و در ابتدا به‌خوبی اجرا نمی‌شد.

کمپانی مایکروسافت علاوه بر مواردی که گفته شد برنامه‌هایی مانند Microsoft Network که مخفف آن  MSN است را معرفی کرد. این برنامه به منظور دسترسی کاربران به گروه‌های خبری،ایمیل، چت روم‌ها و اولین صفحه‌ WWW به‌وسیله اتصال Dial-up طراحی شده بود. کمپانی مایکروسافت مبلغی را به صورت ماهانه از کاربران دریافت می‌کرد تا امکان دسترسی آن به MSN را فراهم کند. بنابراین کاربرانی که بیشتر از آن استفاده می‌کردند نیز پول بیشتری پرداخت می‌کردند.

راه‌اندازی این سیستم عامل توسط مایکروسافت  ایده‌ی همگام‌سازی اطلاعات بین چند دستگاه برای اولین بار ارائه شد. با طراحی نرم‌افزار My Briefcase اطلاعات بین سیستم رومیزی و لپ‌تاپ منتقل می‌شدند. در حال حاضر این برنامه به دلیل قابلیت ابری از طریق حافظه‌ی وان‌درایو مایکروسافت دردسترس کاربران قرار گرفته است.

کارابران ویندوز ۹۵ این امکان را داشتند که چند پروفایل و حساب کاربری را برای خود بسازند و حساب اختصاصی داشته باشند. نسخه‌ی Microsoft Plus ویندوز ۹۵ از نرم‌افزار Internet Jumpstart Kit (نسخه‌ی اولیه‌ی Internet Explorer) و ابزارهای سیستمی دیگر بهره می‌برد و از تم‌های مختلف پشتیبانی می‌کرد. به‌روزرسانی‌های بعدی ویندوز ۹۵ نیز امکانات جدیدی را به کاربران ارائه می‌کرد تا اینکه پس از سه سال ویندوز ۹۸ به تغییرات بسیار زیاد عرضه شد.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *