نقش رسانه در آگاهی مردم از اخبار جنگ اوکراین / عملکرد رسانه خوب بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، جنگ اوکراین هزاران مرگ و مهاجرت اجباری میلیون‌ها نفر را به دنبال داشت. روسیه نیز از سوی جامعه بین‌المللی به نقض گسترده حقوق بشر متهم شد. اخبار این جنگ ناگوار توجهات زیادی را از سراسر جهان به خود جلب کرده و می‌کند. در روز ۲۴ فوریه حمله روسیه به اوکراین به عنوان بزرگترین جنگ اروپا از زمان جنگ جهانی دوم آغاز شد.  از آن روز سازمان‌های بزرگ خبری جهان خبرنگارهای خود را به اوکراین فرستادند تا اخبار جنگ، بمب‌گذاری‌ها و خشونت را از نردیک پوشش دهند. این اخبار در شبکه‌های تلویزیونی، منابع آنلاین و روزنامه‌ها منتشر می‌شد. شهروندان، سیاست‌مداران و به ویژه رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی از شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک، تلگرام و توییتر برای آگاه‌سازی مخاطبان از این خشونت‌ها استفاده می‌کردند.

وبسایت رویترزبیزنس در ۵ کشور جهان نظرسنجی برگزار کرده است تا میزان دسترسی مردم به اخبار جنگ و اثرات آن بر رفتارها و رویکردهای مردم را در زمان جنگ اوکراین بررسی کند. این ۵ کشور شامل آمریکا، بریتانیا، لهستان، آلمان و برزیل بودند. در هر پنج کشور اکثریت مردم اخبار جنگ را کم تا بیش از نزدیک دنبال می‌کنند. در آلمان توجه به اخبار از همه بیشتر بود زیرا این کشور هم به اوکراین نزدیک است و هم به دلیل افزایش قیمت‌های انرژی بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته است. ۴۰ درصد از مردم برزیل که هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر سیاسی از اوکراین دور هستند،  اخبار را از نزدیک دنبال نمی‌کنند.

اخبار جنگ از تلویزیون دنبال می‌شود؟

مشاهدات در زمان سایر رخدادهای مهم جهان نشان می‌دهد مردم در زمان وقوع بحران‌ها بیشتر به سمت تلویزیون و رسانه رسمی می‌روند. به همین دلیل در میان شرکت کنندگان این نظرسنجی نیز کشورهای آلمان و لهستان بیشتر از هر منبع دیگری از تلویزیون برای دریافت اخبار استفاده می‌کردند. اما در سایر کشورها سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی جایگاه بالاتری داشتند. نیمی از افراد بالای ۵۵ سال و تنها ۱۳ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ سال به اخبار تلویزیونی در خصوص جنگ روسیه و اوکراین توجه می‌کنند. این در حالی است که ۱۵ درصد جوانان و تنها ۲ درصد از افراد بالای ۵۵ سال به اخبار شبکه‌های اجتماعی در این خصوص توجه دارند.

دوری کردن افراد از اخبار و اثر جنگ بر این روند

حتی جنگ اوکراین هم بر روند افزایشی بی‌توجهی عامدانه به اخبار تاثیری نگذاشته است. در لهستان، آلمان و آمریکا بی‌توجهی به اخبار جهان افزایش یافته است. یکی از دلایل اصلی بی‌توجهی به اخبار تاثیر مخرب آن بر روحیات افراد است پس طبیعی است که ماهیت آسیب‌زننده و غم‌انگیز جنگ موحب شود افراد بیشتری از دنبال کردن اخبار دست بکشند. در میان افرادی که اخبار مشابه را در منابع مختلفی می‌دیدند، تمایل بیشتری به نادیده گرفتن اخبار وجود داشت.

افرادی که از شبکه‌های اجتماعی اخبار را دنبال نمی‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

-آنهایی که می‌خواهند به شکل کامل‌تر و حرفه‌ای‌تری اخبار را رصد کنند

-و آنان که نمی‌خواهند اخبار جدید جنگ و خونریزی را ببینند. البته احتمال انتشار اخبار غلط نیز از دلایل دنبال نکردن اخبار در شبکه‌های اجتماعی است.

میزان علاقه به دنبال کردن اخبار و میزان اعتماد مردم به اخبار به استثنای حضور باشجاعت خبرنگاران میدانی در اوکراین، تغییر زیادی نداشت.
بیش از ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان بر این باور بودند که رسانه‌ها در پوشش اخبار جنگ و به روز نگه‌داشتن مخاطبان خوب عمل کرده‌اند.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *