رشد تولید در تنگنای اقتصادی/ واقعیت فضای کار با آمارها همخوانی ندارد

به گزارش تجارت‌نیوز، آماری که مقامات مسئول از رشد تولید کشور می‌دهند با واقعیت فضای کار همخوانی ندارد. علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، از رشد 3.8 درصدی ارزش افزوده صنایع و معادن در نیم سال نخست سال جاری خبر می‌دهد. این رقم به گفته او، در مدت مشابه سال گذشته منفی 1.5 درصد بود.

مرکز آمار هم گزارش می‌کند که در شش ماهه اول سال ١٤٠١ گروه صنایع و معادن پنج درصد رشد اقتصادی داشت.

از آمار تا واقعیت فضای تولید 

فارغ از آمار و ارقام، صنعتگران خبرهای خوبی از فضای کسب و کار نمی‌دهند. علیرضا کلاهی صمدی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران چندی پیش خبر داد که تامین مواد اولیه تولید دارد به یک بحران تبدیل می‌شود، اتفاقی که افزایش افسارگسیخته قیمت ارز در این روزها می‌تواند به آن دامن بزند. او همچنین از رسیدن موج مهاجرت به صنعتگران به مقاصدی همچون امارات و ترکیه گفت.

مساله دیگری که در مورد رشد تولید و سوددهی صنایع وجود دارد این است که جریان سوددهی تنها در صنایع بزرگ‌مقیاس برقرار است و صنایع کوچک براساس آمار پژوهشکده پولی و مالی کشور سال جاری را با رشد منفی تولید پشت سر گذاشتند.

همچنین آمار پژوهشکده یادشده حکایت از آن دارد که ارزش تولید در صنایعی افزایش پیدا کرده که واردات‌محور هستند و در مقابل، ارزش تولید صنایع صادرات‌محور کاهشی بود. این موضوع به این معناست که کشور در سال جاری و در جریان رشد تولید بیش از اینکه ارز به دست آورده باشد، از دست داده اتفاقی که حاصل آن می‌تواند جریان کنونی گرانی ارز باشد.

رشد تولید یا مازاد آن؟

ابهام دیگری که در زمینه رشد تولید صنایع وجود دارد این است که آیا افزایش تولید هم‌راستا با افزایش تقاضا بوده است؟و آیا سیر صعودی تولید به رشد صادرات و ارزآوری انجامیده یا خیر؟

به طور مثال، در محصولات زنجیره فولاد که شمار زیادی از واحدهای تولیدی در بخش معدن و صنعت را در خود جای داده رشد تولید همراه با رشد مصرف و صادرات نبوده و در نتیجه این اتفاق کشور با مازاد فولاد و عرضه آن با قیمت پایین در بازار جهانی رو‌به‌رو شده است.

در چنین شرایطی، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق  از اعمال محدودیت 10 درصدی در مصرف برق صنایع خبر می‌دهد؛ اتفاقی که می‌تواند عرصه را بر صنعتگران به‌ویژه در واحدهای کوچک صنعتی تنگ‌تر کند.

برای مطالعه بیشتر خبر بنگاه‌های کوچک و متوسط در خطر حذف از صنایع را بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *