فتح کره ماه توسط هند / هند نخستین کشور فاتح قطب جنوب ماه

به گزارش تجارت‌نیوز، کاوشگر ویکرام، دقایقی پیش با موفقیت بر سطح ماه فرود آمد و اکنون هند موفق به فتح کره ماه و اولین کشوری شد که به قطب جنوب قمر زمین می‌رسد.

چندرایان-۳ با موفقیت کاوشگر فضایی ویکرام را بر سطح قطب جنوب ماه فرود آورد.

«جی مدهاوان نیر»، رئیس سابق ایسرو پیش از این گفته بود که برنامه کاوش ویکرام حدود ۱۴ روز در منطقه قطبی جنوب ماه به طول می‌انجامد و ماه‌نورد پراگیان، اطلاعات مربوط به مواد معدنی موجود در آنجا را جمع آوری می‌کند، منابع آبی و همچنین هلیوم ۳ و غیره از مواردی هستند که به دنبال شناسایی آن خواهد بود.

کاوشگر «چندرایان» که در زبان سانسکریت به معنای «ارابه ماه» است و توسط سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) ساخته شده و هدف آن فرود ایمن در سطح ماه، جمع‌آوری داده‌ها و انجام یک سری آزمایش‌های علمی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترکیب ماه است.

اکنون هندوستان پس از روسیه، آمریکا و چین، چهارمین کشوری است که به ماه دست یافت.

پیش از این در سال ۲۰۱۹، سری دوم ماموریت ماه هند، چندرایان-۲ به فضا پرتاب شد اما نتوانست به فرود مورد نظر روی سطح ماه دست یابد.

از آنجا که دانشمندان بر این باورند که در زیر خاک ماه و درون دهانه‌های آن مجموعه‌هایی از یخ آب پنهان شده‌ است، آژانس‌های فضایی پیشرو جهان قطب جنوب قمر زمین را مورد هدف قرار داده‌اند. جایی که هرگز نور خورشید را نمی‌بیند.

پس از عملیات ناموفق روسیه در پرتاب موشک سایوز ۲.۱ حامل فضاپیمای لونا-۲۵ برای فرود در قطب جنوب ماه، حال با فرودکاوشگر ویکرام هند برنده رقابت برای اولین فرود بر قطب جنوب کره ماه شد.

چاندرایان-۳ در روز ۱۴ ژوئیه به منظور انجام اولین فرود موفقیت آمیز هند بر روی ماه به فضا پرتاب شد.

چاندرایان-۳ بودجه‌ای شش میلیارد روپیه‌ای یعنی در حدود ۷۲ میلیون دلار داشته است. این ماموریت شامل یک فرودگر به نام  ویکرام(Vikram ) است که یک ماه‌نورد کوچک به نام پراگیان(Pragyan ) را حمل می‌کند.

کاوشگر هند در طول مسیر تصاویر زیادی ثبت کرده است. به عنوان مثال، چاندرایان-۳ در روز پنجشنبه تصویری از ماژول پیشران جدید خود ثبت کرد که سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) روز گذشته آن را به اشتراک گذاشت.

پست توییتری سازمان تحقیقات فضایی هند یک ویدیوی ۳۱ ثانیه‌ای است که تعدادی از تصاویر گرفته شده توسط چاندرایان-۳ در آن پخش می‌شوند. بیشتر عکس‌ها سطح ماه را نشان می‌دهند. سازمان تحقیقات فضایی هند تعدادی از دهانه‌های متعددی را که از زیر کاوشگر عبور می‌کنند، از جمله فابری و جوردانو برونو، برچسب گذاری کرده است.

منبع: ایسنا

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *