آخرین وضعیت کارگران هفت تپه/ مجلس چه کمکی می‌تواند کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، علی خضریان، سیدنظام‌الدین موسوی و احمد نادری، سه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، دیروز برای بررسی آخرین وضعیت کارگران کارخانه هفت‌تپه به اهواز رفتند و پای درد دل کارگران این کارخانه که سه ماه است حقوق نگرفته‌اند، نشستند.

مجموعه نیشکر هفت‌تپه یکی از مجموعه‌های مهم اقتصادی کشور است که تولید آن حتی در دوران دفاع مقدس متوقف نشد، اما پس از اقدامات شائبه‌دار در آزادسازی واردات که از سال ۷۸ رقم خورد و ضربه‌های مهلکی که پس از آزاد شدن واردات شکر به این مجموعه وارد شد، تولید این مجموعه تحت‌تاثیر قرار گرفت.

این مجموعه در سال‌های بعد با خصوصی‌سازی نادرست، با مشکلات بیشتری روبه‌رو شد و اکنون شرایط این کارخانه به شکلی است که نام آن به عنوان یکی از مجموعه‌های مشکل‌دار همواره در صدر اخبار مربوط به حوزه کارگری است. الان هم کارگران این کارخانه حدود سه ماه است حقوق نگرفته‌اند و ۵۰ روز است با تجمع در مقابل فرمانداری شوش، حقوق عقب‌افتاده خود را مطالبه می‌کنند.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ که دیروز برای دیدار با کارگران هفت‌تپه به شوش رفته بود درباره راهکار حل مشکلات این مجموعه تولیدی گفت: مجلس لازم است در دو گام به این مسئله ورود کند. در گام اول و فوری باید دولت را مجبور به پرداخت معوقات این کارگران کند.

این نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در گام دوم باید مسئله واگذاری این مجموعه و باز پس‌گیری آن از مجموعه مدیریتی فعلی را پیگیری کند. وی افزود: در تلاشیم طی هفته جاری با همکاری نمایندگان فعال حوزه کارگری و مسئولان ذی‌ربط این مطالبه‌ بر حق کارگران پیگیری شود‌.

خضریان درباره مشکلات هفت‌تپه بیان کرد: تغییر جایگاه این مجموعه تولیدی از وزارت جهاد کشاورزی به وزرات صمت یکی از ضربه‌هایی است که تولید این مجموعه را با آسیب روبه‌رو کرد.

وی ادامه داد: مهلک‌ترین ضربه به این مجموعه تولیدی، سال ۹۴ پس از خصوصی‌سازی رخ داده است. بحث خصوصی‌سازی از همان ابتدای اجرا با شائبه‌های زیادی همراه بوده و به افرادی که اهلیت مناسبی داشته باشند، سپرده نشده ‌است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نه رقم اصلی فروش از سوی خریدار پرداخت شده و نه روند خصوصی‌سازی درست بوده است. اگر موضوع خصوصی‌سازی به‌درستی مطرح و اجرا می‌شد نباید امروز از مجموع ۳۰ هزار هکتار زمین شرکت کشت‌‌و‌‌ صنعت، ۹۵۰۰هکتار زیر کشت باشد، درصورتی که در سال‌های قبل ۲۶ هزار هکتار زمین زیر کشت شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه بوده است.

خضریان تصریح کرد: از سال ۹۴ تاکنون کارگران هفت‌تپه هزار تجمع اعتراضی داشته‌اند و هیچ‌گاه بدون اعتراض حق و حقوق خود را دریافت نکرده‌‌ و اکنون هم سه ماه است که حقوق نگرفته‌اند. وی ادامه داد: تولیدات کارخانه هفت‌‌تپه از سال ۹۴ تاکنون روند نزولی داشته است، به طوری که ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزارتنی این کارخانه اکنون به کمتر از ۲۸ هزار تن رسیده است.

این تولید ضعیف، اثباتی است بر عدم شایستگی افرادی که مسئولیت مدیریت این موضوع را برعهده دارند، چراکه تولیدات این مجموعه در دوران دفاع مقدس نیز کاهش نیافت و حتی بیش از ظرفیت خود تولید داشت.سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ بیان کرد: علاوه بر کاهش تولید، ما نگران تغییر کاربری در این مجموعه هستیم.

کارگران چه می‌گویند

مسلم چشمه خاور که مانند سایر کارگران، سه ماه است حقوق نگرفته گفت: ما کارگران هفت‌تپه در چهار سال گذشته بارها اعلام کرده‌ایم بخش خصوصی در این مجموعه، صرفا دلال دلار هستند و جز پولشویی کار دیگری در هفت‌تپه ندارند.

این کارگر کارخانه هفت‌تپه گفت: حال با توجه به جلسه‌ای که با نمایندگان داشتیم قرار شد روز چهارشنبه همراه چند نفر از همکارانم در صحن علنی مجلس حضور یافته و به تعبیر نمایندگان به یک جمع‌بندی برسیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در طول چهار سال گذشته با هر مسؤولی که برخورد کرده‌ایم همراه با کارفرما بوده‌اند، اما امیدواریم سخنان دیروز نمایندگان تهران که بعد از ۵۰ روز اعتصاب ما به اینجا آمدند، سند باشد. چشمه‌خاور با بیان این‌که در این ۵۰ روز هیچ مسئولی از استان و شهرستان از ما حمایت نکرد، گفت: دیروز نمایندگان اعلام کردند حضورشان در میان ما به معنای حمایت از این اعتصابات است.

این کارگر هفت‌تپه گفت: مطالبات ما از اردیبهشت پرداخت نشده است و به همین دلیل اعتصاب کرده‌ایم که البته باز هم تاکید می‌کنم متاسفانه به‌رغم گرمای شدید و شرجی بالای ۸۰ درصد خوزستان و وجود شرایط کرونایی، در این ۵۰ روز شاهد همراهی هیچ‌یک از مسئولان نبوده‌ایم.

منبع: جام‌جم

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *