تبادلات ایران و اعضای شانگهای رشد کرد

به گزارش تجارت‌نیوز، میزان واردات از کشورهای عضو شانگهای به ایران و میزان صادرات از ایران به کشورهای عضو این سازمان به تفکیک در زیر آمده است.

به نقل از مشرق، سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه، ۲۱میلیون و ۴۱۵هزار تن کالا به ارزش ۱۷میلیارد و ۵۶میلیون دلار بین ایران و اعضای سازمان همکاری شانگهای تبادل شد. این میزان ۳۱درصد بیشتر از ۵ ماهه نخست سال قبل بوده است.

 روح‌اله لطیفی افزود : سهم صادرات کالای ایرانی به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، در پنج ماه نخست امسال ، ۱۷میلیون و ۳۸۱هزار تن کالا به ارزش ۹میلیارد و ۷۸میلیون دلار بود که با رشد ۱۰درصدی همراه بوده و واردات از این کشور ها نیز در این مدت، با رشد ۶۸درصدی به ۴میلیون و ۳۴هزار تن کالا به ارزش ۷میلیارد و ۹۷۸میلیون دلار رسیده است.

میزان صادرات به کشورهای عضو شانگهای

 لطیفی درباره میزان صادرات به هر یک از اعضای سازمان همکاری شانگهای گفت : چین با خرید ۶میلیارد و ۷۲۲میلیون دلار (رشد ۱۴درصدی)، هند با ۷۲۹میلیون دلار (رشد ۲۰درصدی)، افغانستان با ۶۴۱میلیون دلار (کاهش ۲۵درصدی)، پاکستان با ۴۷۵میلیون دلار (رشد ۱۳درصدی) و روسیه با ۲۹۱میلیون دلار (رشد ۳۲درصدی) در رتبه‌های اول تا پنجم مقاصد صادراتی ایران به اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار دارند.

وی افزود: بعد از روسیه، ازبکستان با خرید ۸۸میلیون دلار، قزاقستان با ۶۱.۲میلیون دلار، تاجیکستان با ۴۵.۶میلیون دلار، قرقیزستان با ۱۸.۴میلیون دلار، بلاروس با ۷.۲میلیون دلار و مغولستان با ۱۵۶هزار دلار، در رتبه‌های ششم تا یازدهم قرار دارند.

میزان واردات از کشورهای عضو شانگهای

سخنگوی گمرک درباره میزان واردات از کشورهای عضو شانگهای گفت: چین با فروش ۵میلیارد و ۵۱۸میلیون دلار (رشد ۵۳درصدی)، هند با یک میلیارد و ۱۵۹میلیون دلار (رشد ۱۴۲درصدی)، روسیه با ۷۱۵میلیون دلار(رشد ۵۰درصدی)، پاکستان با ۴۲۹.۳میلیون دلار (رشد ۳۷۵درصدی) و قزاقستان با ۷۸.۴میلیون دلار (رشد ۱۷۴درصدی)، پنج کشور اول فروشنده کالا به ایران در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای در این پنج ماه بودند.

 روح‌اله لطیفی افزود: ازبکستان با فروش ۳۲.۵میلیون دلار، تاجیکستان با ۲۶.۲میلیون دلار، افغانستان با ۱۰.۴میلیون دلار، بلاروس با ۳.۹میلیون دلار، قرقیزستان با ۲.۷میلیون دلار و مغولستان با ۱.۳میلیون دلار، در رتبه‌های ششم تا یازدهم فروش کالاهای مورد نیاز به کشورمان در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار دارند.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *