احتمال توقف تولید تخم مرغ/ قیمت تخم مرغ افزایش می‌یابد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اخیراً رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران از افزایش قیمت تخم‌ مرغ در آینده نزدیک خبر داد. ناصر نبی‌پور به‌صراحت اعلام کرد: اگر قیمت این محصول در هر کیلو به ۴۸ هزار تومان نرسد، تولیدکنندگان مرغ‌های خود را کشتار خواهند کرد؛ چراکه امکان زیان‌ بیشتر را ندارند.

تولیدکنندگان، قیمت فعلی تخم مرغ را نسبت به هزینه تولید آن عادلانه و منطقی نمی‌دانند. تا پیش از قیمت تخم‌ مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی،حدود ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان بود. اما قیمت امروز آن با توجه به افزایش شش برابری قیمت نهاده‌های دامی به ۳۴ هزار تومان رسید.

با توجه به قیمت تخم مرغ نسبت به قیمت سایر مواد پروتئینی، همچنان تقاضا برای این محصول در بازار وجود دارد. اما تولیدکنندگان تأکید به افزایش قیمت محصول خود دارند. آن‌ها حتی تهدید کرده‌اند که در صورت عدم افزایش قیمت، تولیدکنندگان مرغ‌های خود را کشتار خواهند کرد که این امر منجر به کاهش این محصول در بازار می‌شود. این در حالی است که تولیدکنندگان در اردیبهشت سال جاری یک‌ بار مجوز افزایش قیمت گرفته بودند.

اما شرایط موجود به نحوی است چه با افزایش قیمت و چه بدون افزایش قیمت، یک سر ماجرا زیان خواهد دید. زیرا با افزایش قیمت تخم‌ مرغ، مصرف‌کنندگان توان خرید این محصول را از دست می‌دهند. از طرف دیگر، عدم افزایش قیمت این بیم را می‌دهد که در آینده پای واردات تخم مرغ به کشور باز شود.

تولید هر کیلو تخم مرغ چقدر تمام می‌شود؟

در هر صورت تولیدکنندگان تخم مرغ شرایط فعلی را بحرانی توصیف می‌کنند. حتی برخی از آنان پیش‌بینی می‌کنند که با ورشکستی روزانه مرغداران و توقف تولید در شش ماهه دوم سال، ناچار به واردات تخم مرغ باکیفیت پایین‌تر و قیمت بالاتر خواهیم شد.

اکبر حیرانی، عضو اتحادیه تولیدکنندگان تخم مرغ در کشور، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره قیمت تمام‌شده این محصول برای تولیدکنندگان داخلی گفت: موارد زیادی در محاسبه قیمت نهایی دخیل هستند، اما چند هزینه اساسی برای تولید تخم مرغ وجود دارد. برای تولید یک کیلو تخم مرغ ۲.۳ کیلوگرم دان مصرف می‌شود که دان حدود کیلویی ۱۵ هزار تومان است. با احتساب مقدار مصرفی نزدیک به ۳۵ هزار تومان تمام می‌شود.

همچنین به گفته او قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ با محاسبه هزینه دارو، واکسن، ویتامین، کارتون، شانه، کارگر و هزینه مرغداری بین ۴۳ هزار تا ۴۵ هزار تومان تمام می‌شود. این در حالی است که تخم مرغ بین ۳۰ هزار تا ۳۴ هزار تومان هم در بازار به فروش می‌رسد و مرغدار در هر یک کیلو بین ۱۰ هزار تا ۱۳ هزار تومان متضرر می‌شود.

خرید تضمینی، تولیدکنندگان را متضرر کرد

حیرانی اظهار کرد: در شرایط تولید مازاد، اتحادیه آن را به شرکت پشتیبانی امور دام اعلام می‌کند و در یک سیاست مقطعی مثلاً ۲۰۰ تا ۵۰۰ و گاهی تا ۱۵۰۰ تن تخم مرغ خریداری و در سردخانه‌ها ذخیره می‌شود. قیمت خرید تضمینی هم ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. بنابراین با توجه به تفاوت این قیمت با قیمت تمام‌شده، همه مرغداران ناراضی هستند و از اتحادیه شکایت دارند.

این فعال صنفی ابراز کرد: هدف از خرید تضمینی، حمایت از مرغدار است.، اما روش اشتباه بیشتر باعث شد تا مرغدارها از این خرید متضرر شوند.

او توضیح داد: اتحادیه باید با مرغداران در ارتباط باشد که متأسفانه درست عمل نکرد. اکنون به‌جای ۵۰ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در کل کشور، حدود ۶۴ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار وجود دارد. همین عامل باعث وجود مازاد تولید شد تا عرضه زیاد شود و قیمت پایین بیاید.

حیرانی عنوان کرد: تصمیم دولت برای پایین نگه‌داشتن قیمت تخم‌ مرغ نباید به قیمت از بین رفتن تولیدکنندگان تمام شود. وقتی تولید برای مرغدار صرفه اقتصادی ندارد، وی شغل مرغداری را ادامه نخواهد داد و زیان این وضعیت برای دولت بیشتر است.

به نظر می‌رسد که کنترل بازار برای دولت بسیار سخت شده است. از طرفی هزینه‌های تولید با عرضه برابری نمی‌کند از طرف دیگر دولت برای رعایت حال مصرف‌کننده به دلیل کاهش شدید توان خرید مردم، امکان افزایش قیمت را به تولیدکنندگان نمی‌دهد. هر چند که این به معنای حمایت از ارز ۴٬۲۰۰ تومانی نیست؛ اما به عقیده بسیاری از کارشناسان دولت اقتصادی زمانی مناسبی را برای جراحی بزرگ اقتصادی انتخاب نکرد.

مطلب قیمت تخم مرغ افزایش می‌یابد را در تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *